rustig spannend

Hélène De Wuffel 04 februari 2024
Anna O is de debuutthriller van Matthew Blake en verschijnt op 6 februari. Ik mocht deze thriller al lezen dankzij Harper Collins.

Anna vermoordt haar twee vrienden en valt daarna in slaap. Na 4 jaar wordt aan dr. Benedict Prince gevraagd om te proberen Anna wakker te maken, zodat ze kan terechtstaan. Maar wie is Anna O? Waarom pleegde ze deze moorden? Ben je schuldig als je in je slaap iemand vermoordt?

De afwisseling tussen de vertelperspectieven maakt het verhaal interessant. Je volgt het verhaal vooral doorheen de ogen van Ben en aan de hand van dagboekfragmenten van Patiënt X en Anna. Zo krijg je beetje bij beetje meer informatie over het verhaal, de aanloop naar de moord en over de mysteries van de slaapwetenschap. Ik vond de balans tussen deze vier dingen goed. Het bracht voldoende spanning en interesse naar het plot.
50 pagina’s voor het einde had ik het echter wat lastiger om door te lezen. Het verhaal kabbelde dan trager vooruit en leek minder ergens naartoe te werken. Ik ben toch blij dat ik doorgezet heb tot het laatste hoofdstuk zodat ik alles beter kon begrijpen en plaatsen.
Ik geef daarom het boek 4 sterren. Een mooiere, vlotte overgang tussen het verhaal en het plot, had mij beter overtuigd.

Conclusie: een rustig spannend boek dat vragen doet rijzen over slaap, over onschuld of schuld.

Meer recensies van Hélène De Wuffel