vlotte ethische thriller uit de toekomst

Hélène De Wuffel 15 november 2021
Romy Bell moet op jacht gaan naar een moordenaar met een speciaal wapen: een gepersonaliseerd virus.

Met een vlotte schrijfstijl word je in dit boek geloodst door Romy’s zoektocht naar de dader. De lezer wordt ondergedompeld in alle nieuwe technologieën van het leven in 2045. De auteur slaagt er in ons kennis te laten maken met al deze nieuwe snufjes, zonder de lezer het gevoel te geven dat dit onmogelijk zou zijn binnen 20 jaar. Zo volg je online vergaderingen, komen taxi’s wanneer ze geroepen worden door je virtuele persoonlijk assistent, worden DNA-manipulaties door bepaalde organisaties tegengehouden, krijg je informatie over mensen in je oor gefluisterd door je virtuele assistent,…

Bij het lezen van deze thriller, zat ik niet voortdurend op het puntje van mijn stoel. Toch bleek dit vlot te lezen, kwamen er onverwachte wendingen en genoot ik van de race tegen de klok. Het boek verveelt geen enkel moment: snel ga je van de ene scène naar het andere actiemoment, zonder dat ook het privéleven van Romy wordt vergeten. Een goed ontspannend boek.
Één van de belangrijkste thema’s van het boek is ook de ethische kwestie van het manipuleren van DNA bij baby’s. Het was een rode draad doorheen het verhaal: je krijgt visies te lezen vanuit verschillende hoeken: Romy zelf, medische onderzoekers, toekomstige ouders,… Een heel boeiend extraatje!

Dit verhaal kreeg bovendien een opvallende cover vol verborgen onderdelen: ook leuk om hierin op ontdekking te gaan na het lezen van dit boek.

Kortom: een vlotte thriller, vol nieuwe technologische ontwikkelingen en ethische vragen.

Meer recensies van Hélène De Wuffel