Lichtspannende naoorlogs roman

Hélène De Wuffel 10 december 2019
Een boek dat ons meeneemt naar het Duitsland in 1945. Stefano dwaalt door dit land, op zoek naar zijn thuisbasis. Onderweg stopt hij bij een huis dat hem een veilige omgeving lijkt om even op adem te komen. Hij ontmoet er Erich en Rosalind en hun loyaliteit en wantrouwen tegenover elkaar en anderen. Wat zal Stefano nog meer te weten komen over de gebeurtenissen in dit huis?

Dit verhaal wordt aan de lezer verteld door middel van verschillende personages. In het begin van het boek geeft dit een gevoel van chaos. De lezer moet heel geconcentreerd lezen om de sprongen in verteller maar ook in tijd, te kunnen volgen. Halverwege het boek is het verhaal veel meer op gang en krijgen we een vlot lezend spannend roman. De sprongen in tijd en personages, volgen elkaar duidelijk op.
Gemma Liviero neemt ons mee doorheen een moeilijke Europese periode die voor alle inwoners van de getroffen gebieden gevolgen hadden. Ze geeft ons een kijk op deze gebeurtenissen en hoe verschillende personen dit verwerken of net niet goed verwerkt kregen. Dit op een licht spannende manier, met afwisseling in tragere delen en (soms te) snelle passages.
Naast oorlog, krijgen ook de thema’s vriendschap, wantrouwen en vertrouwen, normen en waarden (goed en kwaad) een belangrijke plaats in dit boek.

Ik geef het boek 3.5 sterren.

Meer recensies van Hélène De Wuffel