Het begin van een nieuw, episch avontuur

Her_Fading_Words 15 april 2024
In 'De Breekbare Draden van Magie' keert V.E. Schwab terug naar de wereld van haar succesvolle 'Schemering'-trilogie. Het verhaal is het eerste in een nieuwe reeks en speelt zich zeven jaar later af.

Kell en Lila reizen de wereld rond op hun schip, de Barron. Rhy is getrouwd, heeft een dochter met koningin Nadiya en een relatie met Alucard. In het koninkrijk van Arnes heerst echter onrust. De magie neemt af. Een revolutionaire beweging genaamd de Hand stookt de bevolking op om zich tegen zijn koning te keren. De Hand meent dat het Rhy's schuld is dat de magie langzaamaan verdwijnt. Intussen wordt er op de Ferase Strass - de drijvende zwarte markt - een gevaarlijk, magisch voorwerp gestolen. Tes, een meisje met een bijzondere gave, wordt ongewild meegesleurd in een complot om de koning van de troon te stoten.

Ik had het derde deel van de 'Schemering'-trilogie nog maar net uit toen dit boek op de mat viel, dus ik heb gelukkig niet al te lang moeten wachten om opnieuw in deze wereld te duiken. Hoewel ik uitkeek naar nieuwe personages, was ik vooral benieuwd naar de bekende figuren en wat die zeven jaar met hen had gedaan. Ze zijn (net als de lezers die er vanaf het eerste uur bij waren) volwassen en dat merk je ook aan hun gedragingen. Hun nieuwe verantwoordelijkheden brengen nieuwe onzekerheden met zich mee. Kell sukkelt nog steeds met de gevolgen van het gevecht met Osaron. Zijn magie is gebroken. Lila is uitgegroeid tot een zelfverzekerde Antari, maar heeft een zwakte: Kell. Rhy en Alucard moeten het opnemen tegen het geroddel en de plannen van de Hand.

Een groot deel van het boek (dat echt dik is en ik liefdevol de 'baksteen' noem) wordt besteed aan opbouw. We lezen wat de personages de laatste jaren zoal hebben gedaan en hoe dat hen uiteindelijk heeft gebracht waar ze zijn. Ook keren we terug naar Wit-Londen, waar de erfgename van Holland haar wereld nieuw leven probeert in te blazen.

De nieuwe verhaallijnen en personages zijn alvast veelbelovend (Tes, je bent geweldig) en ik kan niet wachten om te zien waar Schwabs verbeelding ons nog zal heenvoeren. Hopelijk mogen we nog veel avonturen met Kell, Lila, Rhy, Alucard en de anderen meemaken.

Meer recensies van Her_Fading_Words