Indrukwekkend en aangrijpend

Hilona Schaft-Mol 30 december 2019
Dit is een stuk geschiedenis waar mijns inziens altijd bij stil gestaan zou moeten worden.

Het boek vertelt het verhaal van Alma en haar dochter. Een gebrouilleerde verstandhouding gezien vanuit zowel het standpunt van de dochter als dat van de moeder. Het kampverleden van moeder Alma wordt op een pakkende indringende wijze verteld en het grijpt je naar de keel.

Tijdens mijn werk als assistente orthopedie kwam ik zelf in contact met een vrouw die Auschwitz overleefde. Ik mocht haar nooit mevrouw of u noemen, maar altijd bij haar voornaam. Zij leerde mij dat als je ooit een nummer bent geweest en mensen hun machtspositie misbruikten ten koste van jou, dan wil je alleen nog maar je naam horen en in ieder mens een gelijke zien. Het zijn woorden die ik nooit meer ben vergeten en zij heeft als patiƫnt en krachtige vrouw een onuitwisbare indruk achter gelaten in mijn leven. Veel van haar ervaringen herken ik ook in het verhaal over Alma. Jammer dat Alma pas op haar sterfbed haar verhaal heeft kunnen vertellen.

Fijn vond ik dat er na een hoofdstuk Auschwitz een iets minder zwaar hoofdstuk volgde. Dat maakt het lezen wat minder emotioneel beladen en zorgt voor een fijne balans.

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol