Stil - Eva Burgers

Hilona Schaft-Mol 13 december 2019
Voor de leesclub Boekvonnis van Thrillerlezers mocht ik het boek Stil van Eva Burgers lezen. Eva Burgers, voor mij een nieuwe auteur, heeft jarenlang als rechercheur gewerkt op de afdeling zware criminaliteiten en is bekend als jeugd schrijfster. Ook bedenkt en schrijft zij tv-programma’s zoals bijvoorbeeld Kroongetuige.

Het boek Stil vertelt het verhaal van Robin Escher. Robin, een alleenstaande moeder van dochter Anna, ex-rechercheur en nu redacteur.

Nadat zij bij de inlichtingendienst heeft gewerkt, maakt Robin de overstap naar het rechercheteam. Robin werkt daar samen met Storm aan een grote drugszaak. Op de afdeling heerst een ‘macho’ mannencultuur en regelmatig worden de vrouwelijke collega’s geconfronteerd met ‘seksueel’ getinte opmerkingen en aanrakingen die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Robin besluit haar collega Jane te steunen wanneer zij aankaart dat er sprake is geweest van seksuele intimidatie, maar waar Jane hier het voortouw nam is het Robin die hier ongewild voor wordt afgerekend.
Vanaf dat moment verandert de sfeer binnen het team en wordt er alles aan gedaan om Robin in een kwaad daglicht te stellen. De collega’s keren haar de rug toe, haar bevoegdheden worden ingetrokken en er wordt geprobeerd om een negatief dossier op te bouwen om haar oneervol te kunnen ontslaan. Robin laat het echter niet zo ver komen en neemt zelf ontslag. Voordat ze weg gaat neemt Robin kopieën van een aantal belangrijke documenten mee omdat er het vermoeden bestaat dat er iemand corrupt is binnen het rechercheteam.

Na haar ontslag bij de recherche gaat zij aan de slag als misdaadverslaggever bij een krant. Na een aantal jaren komt zij weer in contact met haar oud collega’s bij de recherche. Er is In die twee jaar weinig veranderd en haar oud-collega Storm vermoedt ondertussen ook dat er een aantal collega’s corrupt zijn en dat er een link is naar de drugszaak waar hij met Robin aan gewerkt heeft. Hij besluit haar hiervan deelgenoot te maken in de hoop dat zij wellicht kan achterhalen welke collega informatie lekt.

Vanaf dat moment gebeurt er van alles in het leven van Robin en is haar leven niet meer veilig.

Het verhaal leest vlot weg. De schrijfstijl is eenvoudig. Ik vind het plot wel redelijk voorspelbaar en af en toe wat onrealistisch maar al met al heb ik mij wel vermaakt met het lezen van dit boek. Een lekker boek om als tussendoortje te lezen, ondanks dat het verhaal mij niet omver heeft geblazen.

Ik geef het boek 3 sterren.

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol