Werd alles maar weer gewoon

IdaL 19 november 2019
Wat goed dat dit boek de Woutertje Pieterse Prijs gewonnen heeft! Zonder die prijs was het boek misschien aan mijn aandacht ontsnapt. Alice groeit op tijdens de Eerste Wereldoorlog in de plaats Ieper in België. Langzamerhand nemen de verschrikkingen van die oorlog toe en verdwijnt steeds meer van hun gewone leven. Alice verlangt zo naar een leven met school, vriendinnetje Johanna en een gezin van vader, moeder en 5 kinderen. Moeder bezweert de angstige berichten steeds met dat het allemaal weer goed komt. Maar niets is minder waar: het wordt steeds erger. Er is zo veel gebeurd dat het leven nooit meer gewoon zal worden. De beschrijvingen zijn messcherp zonder extra drama. De beschreven beelden zeggen meer dan veel dialogen. Bijvoorbeeld als het er over gaat dat vader meer kisten dan meubels maakt. Je sluit Alice en haar familie echt in je hart. Die onzekerheid waarmee ze leven; is het beter om te vluchten of te blijven. Nog steeds een actueel dilemma voor veel gezinnen. Heel heftig verhaal, niet voor onder de 12 jaar en dan liefst samen lezen zodat je er over kan praten. Lessuggesties: https://woutertjepieterseprijs.nl/lessuggesties/alles-komt-goed-altijd-lessuggesties-2019/

Meer recensies van IdaL