Ontroerend en grappig verhaal over vriendschap

IdaL 09 november 2022
Lukas en zijn hond Gizmo zijn de allerbeste vrienden. Eigenlijk is Gizmo de enige vriend van Lukas nu Max steeds raar tegen hem doet omdat hij bij de populaire jongens wil horen. Gizmo is al oud en Lukas krijgt te horen dat hij niet lang meer zal leven. Lukas besluit een bucketlist te maken met daarop alles wat ze nog samen willen doen. Daar staat bijvoorbeeld op: nog één avontuur beleven als Wonderjongen en Wonderhond, een kalender maken, een ijsje eten en naar Golden Beach gaan. Voor dat laatste heeft hij geld nodig en dat denkt hij te kunnen winnen bij een hondenshow met Gizmo. Maar Gizmo is een hele lieve, maar ook een niet zo opgevoede hond, die vooral dol is op jamkoekjes en in de modder rollen. Gelukkig krijgt hij de hulp van Liv, een wat ouder meisje die bij een chique hondensalon werkt. Mooi beschreven is de hechte band tussen Lukas en Gizmo, echt ontroerend zelfs voor een niet zo'n hondenliefhebber als ik. Grappig hoe Gizmo doet, op cruciale momenten bijvoorbeeld vieze scheten laat. Iedereen heeft in het boek zijn eigen sores en wanneer die gedeeld worden, worden ze meteen lichter. Jammer dat de illustratie op de kaft wat kinderlijk is. Echt een boek om een stuk uit voor te lezen zonder dat je de voorkant laat zien. Dan willen kinderen vanaf 9 jaar het zeker lezen!

Meer recensies van IdaL