Je bent wél leuk!

IdaL 27 oktober 2022
Victorine wordt op school gepest door de andere kinderen. Het bijzondere en ook herkenbare is dat ze het zelf eigenlijk ook wel begrijpt. Ze heeft een dun lijf en wild haar, rare schoenen, is bang voor sommen, ballen en stemmen. En haar naam is ook sloom: Vic-toh-rie-nuh. Je wilt haar toeschreeuwen: maar je bent wél leuk, kijk wat je allemaal wél kunt. Ze krijgt raad van de kat en de boom. Volgens de boom moet ze er boven staan maar dat lukt niet. Gelukkig is het dan zomervakantie en kan ze doen wat ze wil en zijn wie ze is. Een buurjongen stapt gewoon op haar af en wil leuke dingen met haar doen. Zo krijgt ze meer zelfvertrouwen en gaat zichzelf leuker vinden. Vooral de illustraties maken het een prachtig verhaal. De pestende kinderen in de klas zijn allemaal gemeen uitziende dieren. Het verhaal raakte me diep. Zal zeker een gesprek op gang brengen over hoe je jezelf kan zijn en over wat pesten met je kan doen. Een prentenboek voor oudere kinderen 6+

Meer recensies van IdaL