De magie van vossenbessenjam

IdaL 19 maart 2020
De opa van Klein-Gottfried ligt in het ziekenhuis met een gebroken heup. De vader van Gottfried gaat niet graag op bezoek omdat opa heel slechtgehumeurd is en constant vloekt. Gottfried en zijn opa hebben een hele sterke band dus gaat hij stiekem in zijn eentje naar hem toe. Samen beraden ze een plan om te ontsnappen uit het ziekenhuis en naar het huisje te gaan op het eiland waar opa met oma woonde. Gaandeweg het boek ga je steeds meer houden van de opa van Gottfried. Je snapt waarom hij zich opgesloten voelt en dat hij meer nodig heeft dan alleen medische zorg. Juist door zijn gedrag stoot hij de mensen van zich af. Het avontuur samen met zijn kleinkind brengt weer wat magie in zijn leven, de magie van vossenbessenjam. De jam die in de kelder staat heeft oma nog gemaakt en met elk kleine hapje van de jam komen de herinneringen weer boven. Herinneringen kunnen je laten voelen dat iemand nog dichtbij je is die gestorven is. Ik werd echt ontroerd door dit prachtige verhaal. De illustraties van Kitty Crowther zijn ook fantastisch, vooral hoe zij de boze opa tekent. Kinderen zullen het boek alleen niet zo snel zelf uitkiezen, het er te kinderachtig uit vinden zien wellicht. Voor 8-10 jaar.

Meer recensies van IdaL