Lief en leed in een portiekflat

IdaL 30 april 2019
Fenna woont in een portiekflat met haar moeder. Haar vader ziet ze maar heel soms want hij woont nog in hun oude huis in de polder en heeft vaak hoofdpijn als Fenna het weekend zou komen. Op school wordt ze gepest door Tess, haar vader is tandarts en erg interessant. Op een dag zit er een onbekend meisje voor de flat: Charlie. Ze blijkt de dochter te zijn van de nieuwe bewoner Benedict die op woensdagmiddag bij hem is. Fenna en Charlie vinden elkaar in het hebben van een moeilijke vader en het op een creatieve manier je weg in het leven vinden. Het leven in het portiek met alle verschillende soorten bewoners wordt levendig neergezet. In het begin is een aantal bewoners argwanend tegenover Benedict, met zijn donkere huidskleur. Als er plantjes en deurmatten verdwijnen is hij al snel verdachte nummer één. Natuurlijk blijkt het allemaal heel anders te zitten en is het portiek een grote familie met bewoners die voor elkaar klaarstaan. Af en toe ligt het er wat te dik bovenop naar mijn zin maar meestal is het een gevoelig mooi verhaal dat lekker leest voor kinderen vanaf 10 jaar. Mooi eigentijds verhaal over waar je bij hoort. Fragment met het gedicht dat voorgelezen werd bij de begrafenis van de man die niemand kende vond ik bijzonder.

Meer recensies van IdaL