Te drukke illustraties en een onsamenhangend verhaal

Ilja 06 oktober 2019
Wanneer André en Valentina opa bezoeken, gaat hun hond Laika er met de raket vandoor. Wat nu?! Lukt het hen om Laika terug te krijgen? Daarvoor moeten ze wel met een heel slim plan komen.

Astronaut André Kuipers maakte samen met illustratie Natascha Stenvert het prentenboek voor de Kinderboekenweek. Binnen het thema Reis mee! gaat hondje Laika met de raket weg. Het idee is leuk, de uitvoering wat minder.

De illustraties zijn enorm druk en leiden daardoor af van het verhaal. Bovendien staat er tussen de illustraties vrij veel tekst, waardoor de pagina's nog drukker ogen. Op de platen is enorm veel te zien, soms staan André en Valentina wel vier keer op een spread, waardoor het voor kinderen enorm lastig kan zijn om de prenten te interpreteren.

Het verhaal is niet echt samenhangend. Om het verhaal doorlopend te kunnen volgen, missen er wat tekstelementen. Met name wanneer André en Valentina de ruimte ingaan om Laika te redden. Dat stuk zal niet alle lezers tot de oplossing leiden.

Wat enorm leuk gedaan is in het boek, zijn de details die het boek uiteindelijk af maken. Denk daarbij aan de namen in het boek, bekende ruimtereizigers, en de woordgrapjes, zoals loop jij maar naar de maan. Deze kleine details zijn echter niet voldoende om het hele boek te dragen. Het idee is zeer zeker goed, de uitvoering kan mij iets minder bekoren.

Meer recensies van Ilja