Heftige problematiek voor een jongere doelgroep

Ilja 22 oktober 2019
De jongen achter in de klas gaat over een jongen die van de ene op de andere dag achter in de klas zit. Hij heet Ahmet en komt niet uit Engeland. Hij spreekt een andere taal, heeft een begeleider en een kapotte rugzak. Ahmet is anders, maar toch wil ik vrienden met hem worden en hem helpen...

In dit boek bespreekt Onjali Rauf de vluchtelingenproblematiek. Nadat ze zelf als vrijwilliger in Calais en Duinkerke hielp, besloot ze dat er een verhaal in haar ervaringen zat en dat werd De jongen achter in de klas. Het verhaal is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 9. Het boek bevat best heftige gebeurtenissen, maar het wordt op een waardige manier aan de lezer voorgeschoteld.

Het hoofdpersonage blijft in het boek een mysterie. Door het boek heen zitten kleine hints die tot het geslacht en naam van het hoofdpersonage leiden. Dit is een leuke toevoeging aan het boek, maar leest soms een beetje vreemd. Zoals de brief die door het hoofdpersonage en haar vrienden wordt geschreven. Die brief eindigt met drie namen en 'ik'.

De jongen achter in de klas is een mooi boek, maar niet ieder kind kan dit alleen lezen. Het is daarom verstandig om samen dit boek te lezen, zodat eventuele vragen en situaties besproken kunnen worden. Desalniettemin is dit een boek dat uitstekend past in de hedendaagse maatschappij en is bijvoorbeeld geschikt om voor te lezen op de basisschool.

Meer recensies van Ilja