Herfstachtig boek over verzamelen

Ilja 10 januari 2020
Vosje krijgt de schrik van zijn leven als hij zijn verzameling mee naar school moet nemen. Waar al zijn klasgenoten al lang en breed weten wat ze mee zullen brengen, moet Vosje nog bedenken wat hij verzamelt. Zijn vader neemt hem mee het bos in, op zoek naar een verzameling!

De kleuren in de tekeningen ogen in het begin van het verhaal wat flets, maar zijn tegelijkertijd bepalend voor de sfeer. Wanneer vader en zoon het bos in komen, worden de kleuren levendiger. Het is meteen duidelijk. Hier gaat Vosje een mooie verzameling vinden!

Met dit boek wordt aan de woordenschat gewerkt. Na het lezen van dit boek ben je zonder meer op de hoogte welke bomen er in het bos voor kunnen komen. Ze worden bij naam genoemd en zijn de basis voor de verzameling van Vosje. En niet alleen de boswoordenschat wordt uitgebreid, wat te denken van dingen die je kunt verzamelen...

Het is even doorlezen om erachter te komen wat de strekking van de titel is. Vosje blijft immers met beide voeten op de grond. Zonder teveel te willen verklappen, de titel past prima bij het verhaal en levert Vosje eigenlijk zijn verzameling op.

Hallo-o-o daarboven! is een heerlijk herfstig boek dat gaat over verzamelen, een niet alledaags onderwerp, maar daarom juist leuk om een keer voor te lezen. Ik zou zelf alleen wel weer wachten tot de bladeren van de bomen vallen om het verhaal zo betekenisvoller te laten zijn.

Meer recensies van Ilja