Er had meer in het verhaal gezeten...

Ilja 07 november 2019
Nu ben ik de baas, Sinterklaas! is het nieuwe boek van Sanne Miltenburg. De vader van Lotte is altijd druk aan het werk in de garage en Lotte ziet hem daardoor de laatste tijd heel weinig. Haar vader belooft Lotte om samen naar de intocht van Sinterklaas te gaan kijken. Lotte wacht en wacht, maar hij komt niet. Ze besluit dan een plan te bedenken om Sinterklaas als haar vader in huis te laten wonen. Maar kan dat eigenlijk wel?

De titel en de achterflap doen een sterker verhaal vermoeden. Het verhaal staat niet zo sterk. Een vader die er vaak niet is en een plan om Sinterklaas te ontvoeren, klinkt heel goed, maar in de praktijk is het niet zo spannend uitgewerkt. Het verhaal mist wat inhoud in de tekst en zit met teveel toevalligheden om een goed voorleesverhaal te worden aan elkaar. Sinterklaas kan toevallig even weg tijdens de intocht, vindt toevallig een brief van Lottes vader en toevallig staat Lottes vader voor de derde keer in de file en is hij er toevallig wel op een belangrijk moment.

De tekeningen in het boek zijn aardig en het is mogelijk om met kinderen, op basis van de tekeningen, het verhaal zelf in te vullen. Wel is het goed te vermelden dat er geen gekleurde pieten in boek zitten. Wat wel enorm leuk gedaan is, zijn alle details in het boek. De tekeningen van Lotte voor Sinterklaas en de kaft van het boek is ook terug te vinden in het boek.

De basis van het boek is daardoor okee, maar het verhaal mist wat om keer op keer te gaan lezen. Er had wat meer in het boek gezeten...

Meer recensies van Ilja