Veel aandacht voor de sfeer in het boek

Ilja 11 februari 2021
Wanneer haar vader overlijdt, erft Linda een hotel in het bruisende Londen. Ze heeft echter nooit aandacht besteed aan het idee dat zij dit hotel draaiende moet houden. Laat staan dat het met hotel helemaal niet zo goed gaat. De jonge Linda, die opgegroeid is in Zweden, komt voor een grote uitdaging te staan. Lukt het haar om van Flanagans het hotel van de stad te maken? En kan ze haar verwende neven eigenlijk wel aan?

Welkom bij hotel Flanagans! De auteur, Åsa Hellberg, geeft je in dit boek een warm welkom. Ze beschrijft de ruimte van het boek enorm levendig, zodat je als lezer gelijk een goed beeld van het hotel en de personages kan vormen. Dit doen veel auteurs, dus daarin vormt Hellberg geen uitzondering. Wel blijft Hellberg dit gedurende het boek veel doen, dus daar moet je als lezer wel van houden. De beschrijvende details zijn de leidraad door het hele boek heen.

Wanneer je de tekst op de achterflap leest, wordt Linda als een vrije, onafhankelijke vrouw neergezet. Dit beeld komt ook uit het boek zelf naar voren, maar tussen de regels door lees je de behoefte aan een man aan haar zijde. Dat doet helaas wel afbreuk aan het feministische beeld dat ik op voorhand had. Daarnaast is het verhaal ook vrij voorspelbaar en het verloop van het verhaal komt in mijn ogen niet per se overeen met de verwachtingen die ik had na het lezen van de achterflap.

Het verhaal speelt zich af in de jaren 50 en 60. Het is zeker de moeite waard hoe Hellberg dit weet neer te zetten. Ze heeft oog voor details, zoals de luxe die een televisie brengt en hoe moeilijk het is om iemand te bereiken als men niet weet waar deze persoon is. De beschrijvende schrijfstijl die Hellberg in het boek hanteert, draagt bij aan de geloofwaardigheid van het uitzetten van de tijdsgeest.

De beschrijvende schrijfstijl zorgt er enerzijds voor dat het wat lastiger is om gelijk het verhaal in te duiken, maar zorgt er anderzijds voor dat er een goede sfeer en setting wordt neergezet. Het boek heeft niet helemaal aan mijn verwachtingen voldaan en ik geef het daarom drie sterren.

Meer recensies van Ilja