Zijn de hoge verwachtingen terecht?

Ilja 06 november 2020
Hoge verwachtingen, dat had ik zeker van dit boek. Het boek ziet er prachtig uit! De tekeningen zijn kleurrijk, de tekst op de achterflap klonk goed en het momenteel veelbesproken diversiteit in jeugdboeken sijpelde tussen de regels door. Zijn de verwachtingen eigenlijk uitgekomen?

Het boek lees prettig en vlot. Het zijn korte hoofdstukken, met vrij korte zinnen en veel ondersteunende tekeningen. Het verhaal vond ik zelf wat vlak. Het klinkt enorm spannend, alleen op pad naar Ghana om een man voor mama te vinden. De echte spanning kwam er voor mij niet uit. Ik miste daarin ook wat perfecties, zoals het door de douane komen zonder paspoort. Dat kwam eigenlijk niet aan de orde. Het verhaal is door de zinsbouw, de hoofdstukindeling en de goede balans tussen tekst en beeld wel een prima boek om zelf te lezen geworden. Het mist alleen voor mij als volwassen lezer wat.

Diversiteit is terug te vinden in de gezinssamenstelling van Esi; ze heeft een blonde, Nederlandse moeder en een Ghanese vader die een aantal jaar geleden overleden is. Ik miste in Esi als karakter wat pit. Ze komt heel meegaand over en daardoor komt voor mij de beoogde diversiteit niet helemaal uit de verf.

Wat dat betreft komen mijn hoge verwachtingen niet helemaal uit. Het is een leuk verhaal voor jongere lezers en het is een heel fijn boek om zelf te lezen. Daar is dit boek uitermate geschikt voor!

Meer recensies van Ilja