Haar poetische taal maakt het lezen tot een feest

IlsBerk 02 juli 2022
Dat Frouke Arns schrijfervaring heeft, blijkt wel uit haar debuutroman De gelijktijdigheid der dingen. Eerder heeft Frouke Arns drie bundels met gedichten uitgegeven, waarvoor ze voor de laatste bundel De Camembertmethode genomineerd was voor de Herman de Coninckprijs.
In De gelijktijdigheid der dingen maken we kennis met Nizar, een jonge Syrische vluchteling die de Russische grens passeert en in Noors Lapland terecht komt bij de Duitse vrouw Helena. Als hij bij Helena op de stoep staat, wordt de inspanning hem te veel. Zij neemt hem liefdevol in huis en komt er langzaam achter in hoeverre het leven van Nizar met haar eigen leven overeenkomt.
De gelijktijdigheid der dingen is gedeeltelijk op haar eigen familiegeschiedenis gebaseerd.
Vluchten is van alle tijden en Frouke Arns vervlecht de verhalen van twee generaties met elkaar in een verbeeldingsvolle mozaïekroman.
De schrijfstijl van Arns is poetisch en beeldend. Daarnaast maakt ze gebruik van uitzonderlijke details die het lezen als een feest maken.
Met De gelijktijdigheid der dingen is Nederland een romanschrijfster rijker die met haar schrijfstijl een aparte plek inneemt.

Meer recensies van IlsBerk