Op het scherpst van de snede

IlsBerk 10 april 2022
Het mollenfeest begint met een proloog die het verhaal meteen op scherp zet. Het begint in de winter van 2018 waarbij in korte zinnen een van de personages onderweg is naar de watertoren om daar onder dwang te springen.

Het verhaal opent in 1987 waarbij vier nichten Griet, Anna, Carla en Isabelle, allen geboren in de zomer van 1976, op bezoek zijn bij oma en opa. Griet betreedt de verboden werkkamer van opa en komt met een wit gezicht de kamer weer uit. Ze weigert te zeggen wat ze in de kamer te weten is gekomen.
Het huis van oma en opa bevindt zich aan het Mollenbos in Mollendaal. Opa die in Korea gevochten heeft is er van overtuigd dat in het bos de Mollenkoning woonde. De nichten krijgen tijdens hun leven deze wijsheden met de paplepel ingegoten. Als de nichten zestien zijn, verzamelen ze zich op de tumulus waar de Mollenkoning in de heuvel begraven ligt. Tijdens de bijeenkomst schrijven alle nichten een geheim op die ze in een fles in de grond stoppen.

Daarna worden we in het verhaal meegenomen in de levens van de nichten en van Thomas, die in het leven van de nichten een grote rol speelt.

Het boek is opgebouwd uit 9 delen die elk beginnen met een (gedeelte van een) regel uit Van der Mollenfeeste, een gedicht van Anthonis de Roovere (1430-1482). Elk van de delen bestaat uit verschillende hoofdstukken die door verschillende personages verteld worden. Hierdoor wordt de informatie in het verhaal goed gedoseerd. Steeds wordt er een klein tipje van de sluier opgelicht en komen we meer over het leven van de personages te weten. Niet te veel, maar genoeg om door te willen lezen.

Door de zorgvuldige opbouw van het verhaal ontstaat er veel ruimte voor de perfect uitgewerkte plotwendingen die de spanning nog verder verhogen.

Samen met het prettige taalgebruik van Biebau maakt het een boek om met plezier te lezen.
Het mollenfeest is een goed geschreven thriller waarin familierelaties, schuld en schaamte een belangrijke rol en die door de uitmuntende woordkeuze een waar feest is om te lezen.

Meer recensies van IlsBerk