Leest makkelijk weg, maar spanning ontbreekt net iets te veel

IlsBerk 28 januari 2022
Alleen Eva van Svea Ersson is geschreven in 2009 en was het debuut van de schrijfster die sinds die tijd verschillende thrillers en korte verhalen geschreven heeft.

In Alleen Eva maken we kennis met Eva, een tweeëndertigjarige vrouw die getrouwd is en stiefmoeder van twee pubers is. Het verhaal begint te rollen als Eva een dreigbrief ontvangt. Het duurt niet lang voordat ze vermoedt wie de schrijfster is van de dreigbrieven die ze steeds regelmatiger ontvangt.

Na het overlijden van een oude dame, erft ze een zomerhuis in Zweden. Om aan de dreigbrieven te ontsnappen en tijd voor zichzelf te vinden, vlucht ze naar het zomerhuis. In Zweden blijkt het zomerhuis vervallen te zijn en besluit ze het op te knappen. Als ze in contact komt met de achttienjarige Tom blijkt hij haar prima te kunnen helpen met het opknappen van het huis in Zweden. Dan blijkt dat ze in Zweden niet vrij is van de dreigbrieven. Toch besluit ze in Zweden te blijven. Pas als het gezinsleven in Nederland op zijn kop komt te staan besluit ze terug te keren naar Nederland. Al snel staat Tom voor de deur en voegt zich in hun gezin in.

Op de kaft staat dat het een psychologische thriller is, maar ik kan me daar in het verhaal nauwelijks bij aansluiten. De psychische gesteldheid van Eva wordt (te) breed uitgemeten, maar maakt het daarmee geen psychologische thriller en ik heb geen moment op het puntje van mijn stoel gezeten en al lang voor het eind werd duidelijk wat er precies aan de hand was. Daarnaast is het verhaal voor een deel ongeloofwaardig en vergezocht.

Alleen Eva leest wel lekker vlot weg en houdt de aandacht van de lezer wel vast tot het einde. Voor een debuutroman is het zeker niet slecht geschreven. Latere boeken van Svea Ersson hebben aangetoond dat zij zeker een plek in de schrijverswereld verdiend.

Meer recensies van IlsBerk