Een trage start, maar wat een eind

IlsBerk 24 mei 2022
Spoorloos is het eerste deel van de serie rondom rechercheur Kate Daniels die in het Nederlands vertaald is. Oorspronkelijk is dit het zevende deel van de nu twaalf delen.

Ik mag dit deel vooruit lezen en ik wil Luitingh-Sijthoff bedanken voor deze mogelijk.
Het boek begint met de scene dat Kate Daniels de crisisbureau van de Metropolitan Police betreedt. Vlucht 0113 van Londen naar New York City is van de radar verdwenen en Kate heeft haar zinnen gezet om dit mysterie op te lossen.
Kate’s geliefde zat in vlucht 0113 en Kate wil, totdat het bewijs is geleverd, niet erkennen dat haar partner overleden is. Dit is ook de reden dat ze zonder toestemming het crisisbureau van de Metropolitan Police heeft benaderd. Een handelswijze die Kate wel vaker in de problemen heeft gebracht.

Uiteindelijk lukt het haar om deel uit te maken van het crisisbureau en werkt ze samen met allerlei instanties om de verdwijning van vlucht 0113 op te lossen.

In Spoorloos maken we voor het eerste kennis met Kate Daniels die met grote regelmaat haar bevoegdheden probeert op te rekken en onderzoeken naar haar hand probeert te zetten. Doordat dit het eerste deel is dat vertaald is, missen we een stukje voorgeschiedenis hierin. Voor het verhaal is het niet heel wezenlijk, omdat de schrijfster dit zelf regelmatig herhaald in het boek.

Wel is het jammer dat we niet meer voorkennis hebben over de relatie van Kate met haar partner en met haar leidinggevende. Toch is het boek prima als stand alone te lezen.

Het boek komt helaas traag op gang door de vele details die de schrijfster in het begin van het boek gebruikt en de vele organisaties die in het boek langskomen om Kate uiteindelijk in het zadel te krijgen waar ze wil zitten. In de tweede helft van het boek, krijgt het verhaal eindelijk zijn ruimte en is het een genot om te lezen.

De tweede helft is spannend, prikkelend en met een grote vaart geschreven. Hier neemt Hannah de lezer echt mee in het verhaal.

Het boek is opgebouwd uit korte hoofdstukken, wat prettig leest en de vaart in het verhaal houdt. Het perspectief wisselt af en toe, maar wordt hoofdzakelijk vanuit Kate verteld. De schrijfstijl van Hannah is prettig en vlot, zeker op het eind van het boek.

Ondanks de trage start van het boek, heb ik genoten van het verhaal en zal ik een tweede boek van haar zeker lezen.

Luitingh-Sijthoff bedankt voor dit vooruitexemplaar.

Meer recensies van IlsBerk