Ongemakkelijk mensen in een soms ongemakkelijk boek.

Inge Otter-helder 25 december 2017
Een grappig serieus en soms ook een triest verhaal over opa in het Gelderse land. Opa was visser en verteld graag over zijn verleden. Dit doet hij in een recht voor zijn raap taal in stevig dialect wat behoorlijk wat weg heeft van het brabantse.
Iedereen moet zijn mening horen want hij is belangrijk en rijk en heeft invloed. Wete gij wel wie ik bin?

Het boek bestaat eigenlijk uit kleine verhaaltjes. Elk hoofdstukje verteld een andere episode van het leven rondom opa . Het word verteld door kleindochter. Zij is meestal overal bij en verteld op een scherpe klinkklare manier hoe haar jeugd was in het dorpje heerewaarde. Het boek leest makkelijk en is humoristisch maar soms moet je je wel een beetje op het dialect concentreren. Op het einde is het dan ook wel mooi geweest al die grappige verhaaltjes alhoewel het niet heeft verveeld hoor. Maar veel langer had het boek niet hoeven zijn. Het einde maakt een sprong in de tijd en maakt op een trieste manier duidelijk wat er van je worden kan als je je hele leven hard gewerkt hebt en veel meegemaakt hebt. Dat laatste hoofdstuk maakt het boek dan ook wel erg mooi.

Kortom een mooie terugblik op het verleden waarin zoveel beleefd werd wat
niet altijd makkelijk was. Gedaan op een mooie respectvolle en humoristische manier.

Meer recensies van Inge Otter-helder