Coming-of-age van een sprankelende geest

Inge 24 november 2020
Paul Haenen (1946), theatermaker en schrijver, ook bekend door zijn alter ego's Margreet Dolman en Dominee Gremdaat, hield als tiener een bijzonder dagboek bij. Vanaf zijn dertiende beschreef hij op zeer originele wijze zijn dagelijkse wel en wee en dat van zijn familie, in levendige verslagen die de vorm kregen van reportages, compleet met koppen in wat we nu 'handlettering' zouden noemen. Het gaat eerst vooral over de spanningen tussen zijn ouders, zijn schoolprestaties, zijn verlangen naar vriendschap en ook zijn betrokkenheid bij de het publieke debat over het omroepbestel. In het stijlvol vormgegeven Ik heb bekend is een keuze uit de dagboeken over de periode 1958-1965 verschenen, geïllustreerd met gescande gedeeltes uit het dagboek.
Als de jonge Paul tenslotte zijn dagboek kan voorzien van een slotje, voelt hij zich vrij om ook zijn gedachten over zijn homoseksualiteit aan het papier toe te vertrouwen en zo zien we hoe hij na veel aarzelen tenslotte resoluut de moedige keus maakt om de mensen om hem heen te vertellen dat hij homo is.
Dit dagboek is fascinerend. Het beschrijft een heel persoonlijk proces, soms pijnlijk, soms ronduit eenzaam en triest, en soms hilarisch en met zelfspot. Het past in een tijdsbeeld en tegelijkertijd zal het voor jonge homo's van nu nog steeds herkenbaar zijn.
Fascinerend is het ook omdat het de ontwikkeling toont van een speelse en sprankelende creatieve geest die al vroeg zelfbewust is en kiest om zijn eigen pad te volgen.

Meer recensies van Inge