Een streekroman in een nieuw jasje

IngeBrun 21 juni 2021

Met dank aan Futuro Uitgevers mocht ik dit boek lezen en wat heeft het me verrast. Toen ik het boek in handen kreeg wis ik niet goed wat ik er van moest vinden. De cover spreekt voor zich. Het zal zich op het platteland afspelen . De titel vond ik in eerste instantie helemaal niet mooi maar na het lezen van het boek is alles me duidelijk en begrijp ik de titel.

Het verhaal begint in de jaren 50 en gaat over Aaltje van Steen. Aaltje is de dochter van de meester en nog steeds vrijgezel. Ze wordt uitgehuwelijkt aan Jacobus Cornelissen en ze komt bij hem wonen op de boerderij. Al snel is ze in verwachting van de tweeling Bart en Joris. Het is hard werken op de boerderij en liefde is er niet of nauwelijks. Ook niet voor de twee jongens. Er gebeuren zingen op de boerderij die het daglicht niet mogen zien. Jacob is alleen maar druk met de koeien en Aaltje houdt zich stil. Wanneer Bart verkering krijgt met Olivia gebeurt er van alles. Ik vertel er niet meer ivm spoilers.

Het boek is vlot en beeldend geschreven. De personages zijn geweldig uitgewerkt. Ik krijg de kriebels van zowel Jacobus als Aaltje. Ik begrijp Bart en Joris zo goed al keur ik hun gedrag niet goed. De jongens worstelen met alles wat er in hun opvoeding is gebeurt. Af en toe is het net of je er bij staat te kijken.

Er zijn verschillende wendingen en het einde zelf heeft me enorm verrast. Het enige minpuntje vind ik dat er af en toe gevloekt wordt. Het past binnen het verhaal maar ik hou er niet van.

Een echte streekroman in een vernieuwd jasje met hedendaagse thema’s zoals mishandeling, drankgebruik, liefde en vriendschap komen aan bod.

Ik beloon het met 4 sterren.

Meer recensies van IngeBrun