Wat een debuut

Jaar van uitgave: 2018
Genre: Literaire thriller
Paperback : 322 bladzijden

Over de auteur:
Pat Craenbroek (1966) is een vrouwelijke arts die in het begin van haar carrière als gerechtsarts aan de slag ging. Nu werkt ze zowel in de zakenwereld als in de klinische wereld.
Als kind won ze vele opstelwedstrijden en werd ze geprezen om haar taalgevoel.
Toch koos Pat voor een medische loopbaan. Het schrijven is echter altijd blijven kriebelen en de voorbije jaren schreef ze in haar schaarse vrije uurtjes de thriller Uitgebroed.

Samenvatting en mijn mening

Uitgebroed bevat vijf delen en speelt zich af tussen het voorjaar van 2016 en de nazomer van 2017. Het begint met de zelfmoord van Lilith Van Winkel. Zij is getrouwd met Jim maar het huwelijk is niet wat ze er van verwacht had. Gekweld en verteerd door pijn en verdriet , besluit Lilith om zichzelf voor de trein te gooien. Familie en vrienden kijken hier niet raar van op. Al snel blijkt dat er meer aan de hand is en dat Lilith alles goed heeft voorbereid of zoals de titel al zegt, Uitgebroed.

Uitgebroed is een debuut van Pat Craenbroek maar dat is aan haar schrijfstijl niet te merken.
De eerste hoofdstukken is wat wennen. De auteur neemt je mee in een wat verwarrend verhaal met vele tijdssprongen en ook meerdere verhaallijnen. Verschillende verhaallijnen die door elkaar heen lopen en die, zo het lijken niets met elkaar te maken hebben. In het tweede deel kom je er langzaam achter wat iedereen met elkaar te maken heeft. De verhaallijnen net als de personages komen heel geloofwaardig over. De personages zijn voldoende uitgediept en de spanning is voldoende aanwezig. Met de spanningen nemen ook de plotwendingen toe.Net als je denkt hoe de vork in de steel zit, komt er weer een plottwist die alles weer op zijn kop zet. Ook op het eind weet Craenbroek me toch nog te verrassen.

Pat Craenbroek heeft een prettige schrijfstijl en het verhaal zit zo goed in elkaar dat ik bleef doorlezen. Er staat dat het een literaire thriller is maar ik vind het meer een psychologische thriller. Echt een geweldig debuut en er was niets wat ik niet leuk vond aan dit boek. Ik kan dan ook niet wachten op een volgend boek dat van Pat Craenbroek uitkomt. Wat een leesplezier. Ik geef het daardoor ook de 5 welverdiende sterren.

Meer recensies van IngeBrun