IngeSleegers Auteur

Dit boek passeerde in de facebookgroep 'Boekentoer, lezen en recenseren van onbekende auteurs'. Het is het waargebeurde verhaal van iemand die leerde omgaan met een ernstige angststoornis. Ik gebruik hier bewust niet het woord 'overwon' omdat een angststoornis in mijn ogen nooit helemaal weggaat. Dat blijkt ook uit dit verhaal. Wel zijn er manieren om het onder controle te houden. Het boek trok meteen mijn aandacht, niet in het minst omdat ik een aantal mensen ken die met een angststoornis kampen. Veel dingen waren dan ook herkenbaar, op de specifieke details na. Dit is zeker een aanrader voor mensen met familieleden of vrienden die hier aan lijden. Het geeft een mooi beeld van hoe het er in hun hoofd aan toegaat. Het is ook niet enkel kommer en kwel, de auteur geeft ook hoop. Na hard werken en blijven volhouden kwam er voor hem licht aan het einde van de tunnel. Hij schreef dit boek met als voornaamste doel lotgenoten te helpen. Vraag tijdig hulp, is zijn belangrijkste boodschap. Dit is een inspirerend boek dat me nog lang zal bijblijven.

Wat de schrijfstijl betreft: het is eenvoudig maar boeiend geschreven. Je merkt dat de auteur geen professional is maar hij heeft wel een fijne manier van schrijven. De manier waarop hij tijdsaanduidingen maakt aan de hand van anekdotes uit de actualiteit (bv. de dood van 2Pac of een tenniskampioenschap) die hij linkt met de gebeurtenissen in zijn leven, maken het echt meeslepend. Ook zijn levendige vergelijkingen blijven me bij, zoals: "Het voelde aan alsof ik in een show zat waar, onder normale omstandigheden, een geweldige prijs achter een van de deuren zou zitten. In mijn show zaten echter alleen monsters achter elke deur die ik probeerde te openen."

De auteur geeft mee dat er geen redactie gebeurde op de tekst. Toch denk ik oprecht dat dit het boek naar het hoger niveau van een waargebeurde roman kan tillen.

Reacties op: Een eerlijk en inspirerend relaas

De jongen met de goedkope loopschoenen - Bjorn Kiggen