Prachtig levensverhaal over een onbelichte kant uit WOII

IngeSleegers 25 juli 2023 Auteur
Prachtig boek, waarbij een waargebeurd verhaal kruist met non-fictie. Een verhaal over een onbelicht deel van WOII. De meeste boeken gaan over de holocaust en de bezette gebieden, zeer zelden wordt er ook een licht geworpen op het leven in nazi- Duitsland, dat ook allesbehalve rooskleurig was voor de gewone mens tijdens deze verschrikkelijke oorlog, vooral als die het niet eens is met het heersende regime. Het boek vertelt het liefdesverhaal van de jonge Vlaming Frans en de Duitse Maria, twee jonge mensen die elkaar in Duitsland ontmoeten tegen de achtergrond van de oorlog. Beiden maken verschrikkelijke dingen mee, verliezen familie en vrienden, lijden materiële schade en fysieke. Alsof dat niet erg genoeg is, raken ze van elkaar gescheiden als Maria ontdekt dat ze zwanger is. Onwetend vertrekt ze naar Antwerpen, op zoek naar haar grote liefde. Ze komt er terecht in een streek verwoest door oorlog en verblind door haat voor alles wat Duits is. Is hun liefde wel bestand tegen zoveel haat en vooroordelen? Hun dochter Marielou vertelt het verhaal met veel passie en authenticiteit. Het verhaal van dit gezin heeft me enorm geraakt. Het leert ons nog maar eens dat geschiedenis geschreven wordt door de overwinnaars en dat de lijn tussen goed en slecht heel snel kan vervagen. Tegelijk voel je hoe sterk en tegelijk fragiel liefde is. Dit is een boek dat ons als mensheid heel veel kan leren, ik hoop dan ook dat scholen het oppikken, omdat het een vollediger en juister beeld schept van de gruwel in WOII.
Comment

Meer recensies van IngeSleegers