Akelig actueel

IngeSleegers 30 juli 2022 Auteur
Ik ben een absolute Shusterman-fan geworden afgelopen jaar. Misschien is dat omdat hij, net als ik, sociale thema's in zijn verhalen verwerkt. Sociale thema's die slechts in beperkte mate scifi zijn en akelig dichtbij komen. Net dat maakt zijn verhalen zo beklemmend: het zou zowaar morgen het geval kunnen zijn. Dat is zeker ook met Gesplist het geval. Het is een van zijn oudere boeken (2007), maar is recent weer brandend actueel geworden door het afschaffen van abortus in heel wat Amerikaanse staten. Prolife is één ding, maar wat moet een samenleving met al die ongewenste kinderen waar niemand voor wil zorgen? Dit boek geeft daar twee oplossingen voor: ooievaren en splitsen. Het ene al wat gruwelijker dan het andere. Om te weten wat dat juist inhoudt, raad ik je aan het boek te lezen. Ik garandeer je dat het je een tijdlang niet zal loslaten.
Zoals altijd is het verhaal ook zeer vlot geschreven en zijn de personages realistisch neergezet. De dynamiek tussen hen deed wel erg denken aan die tussen de tieners in 'Dor', als ik dan toch een minpuntje moet opnoemen.

Meer recensies van IngeSleegers