Spannende thriller met maatschappelijke insteek

IngeSleegers 13 november 2022 Auteur
Het fijne aan de thrillers van Viviane Gerits vind ik dat er steeds maatschappelijke thema's in verwerkt zijn. Zo ging haar eerste thriller 'Ik weet wat je deed' over ontrouw en stalking, in 'Vuur' focust ze dan weer op partnergeweld en de gevolgen daarvan. De start van het boek doet me wat denken aan het 'Gouden Ei'. Ook daar verdwijnt een vrouw na een ruzie op een Franse parking. Het verschil is dat de vrouw er hier zelf voor kiest om te verdwijnen. Wat start als een straf (haar gewelddadige partner laat haar achter op de parking) draait zij om tot een opportuniteit om aan zijn greep te ontsnappen. Je komt stelselmatig meer te weten over Merel en wat zij heeft moeten doorstaan. Alsof ontsnappen uit de greep van partnergeweld en de angst dat hij haar opnieuw zal vinden niet genoeg is, loeren nog meer gruwelijke feiten om de hoek wanneer Merel een afschuwelijke ontdekking doet. Een ding is al snel duidelijk: er zal veel moed nodig zijn om haar leven op de rails te krijgen, haar koelbloedige ontsnapping was slechts het begin. De schrijfster heeft een achtergrond in psychologie en dat voel je ook. De gedragingen van de personages zijn waarheidsgetrouw en komen binnen. Het einde zag ik niet (helemaal) aankomen. Een aanrader, dit boek, voor wie naaar net iets meer zoekt dan enkel een spannend verhaal.

Meer recensies van IngeSleegers