Snoepje voor liefhebbers van sprookjes

IngeSleegers 24 september 2020 Auteur
Ik was erg benieuwd naar het debuut van Marie-Christine. Net als ik is ze een Young Adult-schrijfster uit het Antwerpse.
De levensscepter is een lieflijk sprookje dat zich afspeelt in twee werelden: de 'echte' wereld en een alternatief universum. In de moderne wereld woont het hoofdpersonage samen met haar vriend Liam in het klassieke huisje-tuintje-job verhaal. Ze heeft twijfels over haar relatie hoewel het over het algemeen oke zit tussen hen. Alleen weet Elodie niet of oke goed genoeg is. 's Nachts belandt ze in een alternatieve wereld vol magische figuren en ... een knappe droomprins. Samen met hem beleeft ze allerlei avonturen die haar meer leren over zichzelf. Soms belandt ze in gevaarlijke situaties, soms op een roze wolk in prachtige omgevingen. Ze zal een beslissing moeten maken in welke wereld ze thuishoort.

Het ontbreekt de schrijfster niet aan fantasie. De hoofdpersonages vallen van het ene avontuur in het andere: van heel aardse dingen tot fantastische queestes. Haar wereld is mooi en gedetailleerd omschreven. Alle elementen uit klassieke sprookjes en fantasysettings vind je terug in dit verhaal: prinsen/prinsessen, elfjes, trollen... Voor liefhebbers van prinsessenverhalen die graag een beetje wegzwijmelen is dit een snoepje. Als Vlaamse vind ik het taalgebruik herkenbaar en heel charmant, ik denk dat ook Nederlandse lezers dit kunnen smaken. Het draagt bij tot de warme sfeer in het verhaal.

Zelf vond ik prins Jonah een beetje te perfect, waardoor hij me soms irriteerde. Ook vond ik Elodie wat te volgzaam in zijn gezelschap, hoewel ze op andere momenten best haar mannetje staat in gevaarlijke situaties. Van mij mocht ze tegenover hem best nog wat pittiger uit de hoek komen, maar dat zal wel de feministe zijn in mij die spreekt. Al bij al is dit een mooi liefdesverhaal met best spannende momenten.

Meer recensies van IngeSleegers