Maatschappijkritisch boek met veel humor.

Ingrid 14 juni 2019
Hoe zou ons land er in de toekomst uitzien als we verder gaan met de automatisering en het ontwikkelen van KI (kunstmatige intelligentie)?
Volgens Kling zou ons land dan Qualityland zijn. Het is hier in Qualityland niet beter, niet bijzonderder en mooier. Nee, Qualityland is het beste land en hier is alles het beste, het bijzonderste en het mooiste. Alles wordt hier voor je geregeld, wat je wilt hebben, wie je vrienden zijn en er wordt zelfs voor je beslist of je relatie nog wel voldoet aan je eisen (of aan de eisen van het algoritme).
Er zijn twee hoofdverhaallijnen. Peter die op een dag een roze dolfijnvibrator krijgt van The Shop en daar geen behoefte aan heeft. Volgens het systeem is het wel voor hem geschikt. Peter komt dan in opstand tegen het systeem. Verhaallijn 2 is het verhaal van een androïde die een gooi naar het presidentschap doet. Hij is objectief, weet alles beter, dus zou hij de ideale politicus moeten zijn.

Het verhaal begint heel voorspelbaar en met weinig fantasie. Zo komen de afkortingen BBC en WWW meteen voorbij. Hierna wordt het beter. Ooit gehoord van een vertaalcomputer met Gilles de la Tourette of een stofzuiger met verzamelwoede?
Hoewel het verhaal zich afspeelt in de toekomst, haalt King er genoeg dingen van deze tijd erbij, zo komt Wall-E, Jennifer Aniston en Sex and the city voorbij net als herkenbare stukjes songtekst. Hierdoor is er een goede verbinding met onze tijd en zou Qualtiyland echt onze toekomst kunnen zijn.

Kling heeft in dit boek veel kritiek op onze huidige maatschappij in al zijn facetten. Dan zou je een zwaarmoedig boek verwachten met een opgeheven vinger. Niets is minder waar. Kling is stand-upcomedian en dat merk je. Het boek zit vol met humor en dat maakt dit boek tot een succes. Er zal regelmatig een grijns op je gezicht verschijnen tijdens het lezen van dit boek.
Denk nu niet, ik lees het boek, sla het dicht en klaar, want dat gaat je niet lukken. Na het lezen van dit boek, kijk je toch wel een beetje anders tegen de wereld aan. Of in ieder geval ga je meer dingen over KI herkennen.

Meer recensies van Ingrid