Zoektocht naar geluk

Bij het openen van de Hebban adventskalender 2019 dag 16 komt het boek van Jonathan Lehman tevoorschijn: Dagboek van een gelukstoerist. Ik heb het gedownload, omdat ik wel nieuwsgierig was naar zijn ervaringen. Mijn broer is in 1986 een tijd naar India geweest. Hij kon er niet meer over vertellen, omdat hij kort na thuiskomst in coma raakte door een hersenontsteking en is overleden op 26 jarige leeftijd.

Jonathan Lehmann (1978) leidt het leven van succesvol advocaat in New York. Op een gegeven moment gaat het uit met zijn vriendin en ook zijn vader overlijdt. Hij had al een tijd een gevoel van leegte en dit was de druppel. Hij stopt na zeven jaar werken, op zoek naar het ware geluk. Jonathan (Jo voor vrienden) wil zich verdiepen in het denken van grote denkers en spirituele meesters. Na het lezen van het boek van Eckhart Tolle “De kracht van het NU” krijgt hij interesse in mediteren. Daarvoor gaat hij in november 2016 naar India en in een paar maanden tijd bezoekt hij verschillende ashrams (ontmoetingsplaatsen) in India.
Hij is zeer verslavingsgevoelig en leert zonder drugs en andere stimuli te leven. Ook leert hij zijn woelige geest met vallen en opstaan tot rust te brengen. Het verandert zijn leven. Hij had al een blog op Facebook Les Antisèches du Bonheur, waarin hij zijn ervaringen opschrijft. Een redacteur neemt contact met hem op en wil hem wel helpen om zijn blog om te vormen tot een boek. Dat is in het Nederlands Dagboek van een gelukstoerist geworden.

De schrijfstijl is vlot en nadat ik het een keer weg heb gelegd, kom ik de tweede keer dat ik het oppak sneller in het verhaal. Hij leert in de ashrams verschillende meditatietechnieken. Sommigen duren wel acht uur. Hij wil meer momenten van geluk creëren en de negatieve emoties, zoals stress, woede en angst minimaliseren. Het boek is in dagboekvorm en hij beschrijft wat hij in India meemaakt. Hij is heel openhartig, ook op het gebied van seks. Ik vond het leuk om eens een inkijkje te hebben gehad, maar zolang mediteren is niets voor mij.

Zijn Facebookpagina (https://www.facebook.com/lesantisechesdubonheur/) heeft inmiddels bijna 180.000 volgers. Ook geeft hij lezingen en heeft hij een TEDx gedaan (https://www.youtube.com/watch?v=2Utw9OysLP8). Inmiddels is in 2020 zijn tweede boek uitgekomen en is hij op televisie geweest bij talkshows. Zo kan hij weer meer mensen bereiken. Hij vindt het een kans om te praten over de tirannieke geest en hoe je die kunt bevrijden van oude gedachtepatronen. Hij heeft drie manieren gevonden om geluk te vinden: dankbaarheid, mediteren en je gedachten opschrijven: het vuilnis van de geest buitenzetten, noemt hij dat. Zijn tweede boek heet Les Antisèches du Bonheur, een handboek over geluk. Volgens Jonathan is het belangrijkste wat we kunnen doen om een positieve impact te hebben op onze omgeving om aan onszelf te werken.

Meer recensies van Ingrid Verschelling