De macht van een vrouw in de Romeinse tijd

Ingrid Zeeuwe 18 maart 2020
In de eerste eeuw na Christus wordt de jonge Friezin Elfleda als gijzelaar naar het Romeinse hof gestuurd. Dit was in die tijd heel gebruikelijk. Elfleda is een jonge priesteres in opleiding, en als dochter van een bondgenoot van de Romeinen (Sextus) een belangrijk persoon om als gijzelaar in Rome te hebben.
De Veleda, een hogepriesteres, geeft Elfleda een opdracht mee, die meer inhoudt dan alleen maar "de wereld leren kennen en levenservaring opdoen".
Elfleda vertrekt naar Rome en begint meteen aan haar opdracht. Daarnaast werkt zij ook aan haar spirituele ontwikkeling. Elfleda probeert die twee zaken te combineren. Elfleda staat volledig achter haar opdracht om informatie te verkrijgen over de Romeinen. De vrijheid van Frysia en het Germaanse rijk worden heel belangrijk voor haar.
In een visioen ziet Elfleda een aantal toekomstbeelden die zij vreest. Zij besluit daarop naar Brittania te reizen en haar vader Sextus te waarschuwen.
Tijdens deze reis maakt Elfleda veel mee en verandert haar kijk op de wereld en op de Romeinen.

De schrijver heeft met dit verhaal een waarheidsgetrouwe historische roman neergezet. Hij onderstreept zijn verhaal door in het boek stukjes geschiedenis in kadertjes te plaatsen, hetgeen ik zeker interessant vond. Wel vond ik het taalgebruik en de gedachtengangen vaak wel erg modern klinken voor die tijd. Het taalgebruik had wat minder modern gekund.
Ik had gezien het feit dat Elfleda een zeer spiritueel meisje is, een priesteres in opleiding, iets meer verhaal verwacht rondom de magie die zij uitoefende, maar dat bleef helaas uit. Het boek neemt je mee op reis door het Romeinse leven. Een leven waarin vrouwen (en in mindere mate mannen) van geen betekenis niets te lachen hadden. Dit komt heel goed naar voren en heeft de schrijver dan ook prima weergegeven.
De thema's groei en ontwikkeling, sterke vrouwen, liefde, oorlog, verraad en onafhankelijkheid komen allen aan bod.
Ik vond het einde wat onbevredigend, maar het laat wel de deur open naar het vervolg, het boek is namelijk het eerste deel van een trilogie.
Al met al geef ik het drie en een halve ster. Vanwege de iets te moderne schrijfstijl en de vele wisselingen van tijd en plaats in de korte hoofdstukjes rond ik het af naar drie sterren. Het vervolg hierop wil ik zeker graag lezen.

Meer recensies van Ingrid Zeeuwe