Prachtig stukje proza

Ingrid Zeeuwe 16 mei 2021
Dit boek ben ik pas echt gaan waarderen na driekwart van het verhaal. Het beschrijft met mooie poëtische zinnen de zoektocht van een jonge man, Kama, op zoek naar zijn seksualiteit en de zin van de liefde. Het verhaal lijkt te spelen in een land dat doet denken aan India, nergens worden echter landen of steden bij naam genoemd. Ook de mindere kanten van het bestaan daar worden belicht. Soms afschuwelijk, maar vanwege het mooie en beeldende taalgebruik weet de schrijver daarmee zeker geen afbreuk te doen aan het verhaal. Diverse aspecten van het leven als verliefdheid, seks, scheiding, echte ware liefde, komen aan bod. Het verhaal begint met de grillige bruid (de zee) en het eenvoudige leven van de vissers. Nadat Kama na de dood van zijn vader zijn vissersdorp verlaat en op avontuur gaat blijft het verhaal voor mij wat langer op een punt kabbelen, ondanks het mooie taalgebruik kon het mij niet zo erg boeien. Daarom het ik het in fasen gelezen. Nieuwsgierigheid naar hoe het allemaal uiteindelijk zou verlopen en of Kama zou vinden wat hij zocht, maakte dat ik het wel bleef lezen. En toen opeens... een interessante wending, en het slotstuk was echt prachtig en maakte voor mij alles goed. Alles viel op zijn plaats zonder dat het allemaal zoetsappig werd. Bovendien valt er lering te trekken uit het avontuur en de ontwikkeling van Kama. Een boek met een boodschap. Het verdient wat mij betreft vier sterren.

Meer recensies van Ingrid Zeeuwe