Integer verhaal

Ingridje 08 maart 2020
Colombe vertelt het verhaal van drie mensen, Michel, Colombe en Amparo in het zuiden van Frankrijk, jaartelling 1838.
Het boek is ingedeeld in 4 grote delen waar ieder personage zijn of haar leven vertelt en hoe hun levens met elkaar vervlochten raken maar evenzeer hen van elkaar verwijderd.
Michel is een jonge kerel die op aanraden van zijn werkgever het dorp, waar hij altijd gewoond heeft, verlaat om op zijn eigen benen te staan en een leven op te bouwen. Diezelfde dag worden er twee meisjes geboren, Colombe en Amparo, die samen opgroeien. Wanneer ze de huwbare leeftijd bereiken, vraagt Michel Colombe ten huwelijk. Dit dik tegen de zin van Amparo die zelf sterke gevoelens heeft voor haar vriendin.

Wat heb ik genoten van dit boek!
De ruwe leefstijl tijdens de negentiende eeuw waar mensen nog aangewezen waren op het verbouwen van hun eigen groenten of het kweken van een veestapel. Het bijna liefdeloos uitkiezen van een huwelijkspartner. Maar ook de stuursheid naar familieleden toe. En dan sluipt ook het thema lesbische liefde in het verhaal dat voor die tijd helemaal een no go was.
Colombe is een zeer intiem verhaal waarbij de auteur zeer intens de levensloop van de hoofdpersonages beschrijft. Ieder van hen sluit je in je hart, de ene al meer dan de andere. Maar tijdens het lezen waan je je dan ook echt op de heuvel waar Colombe woont of waar ze haar brood bakt. De barre natuur wordt zeer scherp geschetst. Maar hetgeen er het meest uitspringt is de ontluikende liefde tussen Michel en Colombe, na veel tegenslagen. En de zoektocht van Colombe naar Amparo nadat ze haar dertig jaar heeft gemist.
Schitterend geschreven debuut met een onvoorstelbare verhaallijn. Simpel maar oprecht.

Meer recensies van Ingridje