Uitgekiende politiethriller

Ingridje 28 januari 2020
Eerst dook er een gruwelijke graffititekening op van een gefolterde man, 24 uur later vond men het lijk dat sprekend leek op de tekening. Hiermee start het verhaal rond de graffitimoorden waarbij Keller Brik in dienst wordt genomen door de echtgenote van het eerste slachtoffer.
Ooit was Keller Brik een gerenommeerd rechercheur. Nu is hij een privé-detective die voornamelijk klanten behandelt waar de man of vrouw bedriegt of bedrogen wordt. Hij wordt bijgestaan door Gwen die hem door zijn administratie helpt en dergelijke.
Al snel merk je dat Brik de kneepjes van het vak kent maar ook nog een voet tussen de deur heeft bij zijn ex-politiepartner Devuyst.
Dan worden er weer twee graffititekeningen opgemerkt, waarop enkele uren later de slachtoffers gruwelijk verminkt worden gevonden…
De graffitimoorden is een spannende maar voornamelijk uitstekend uitgekiende politiethriller die je niet op één maar op twee verkeerde benen zet voor een groot deel van het verhaal.
Keller Brik laat me een beetje denken aan Mickey Spillane’s personage Mike Hammer. Misschien dat dit personage jullie niet echt bekend is maar de schrijf- en denkwijze van W.A. Dehairs heeft in mijn ogen toch de kenmerken van Mickey Spillane. De detective die wat slordiger oogt, de vrouwtjes graag ziet maar ongenaakbaar probeert te blijven en die dieper graaft dan menig ander om de echte dader op te sporen terwijl ieder ander op een ander spoor bezig is.
Een groot deel van het boek miste ik de psychopaat in het verhaal omdat ik er vanuit ging dat de graffitimoorden gepleegd werden door een gek. En hier en daar liet de auteur een cursiefje los waardoor je op die piste bleef denken. Maar plots vielen alle puzzelstukjes in elkaar en vroeg ik me af waarom ik in eerste instantie uitging van het idee van een psychopaat.
De graffitimoorden, een spannende politiethriller die je moet lezen om het totale plaatje te begrijpen.

Meer recensies van Ingridje