Wat als iemand niet is wie hij beweert

Ingridje 22 augustus 2019
Tim is zo’n gelukzak! Wordt hij zomaar door Julia meegevraagd om een jacht naar Corfu over te zeilen voor schipper Robert. En hij hoeft zelfs geen zeilervaring te hebben!
Robert beweert miljonair te zijn en heeft de meest onwaarschijnlijke zeilverhalen en dergelijke klaar om mee rond hun oren te slaan. Tim en Julia denken een heel leuke reis tegemoet te gaan wat hier en daar toch wat gaten vertoont…
Hoofdpersonage Tim kijkt enorm op naar Robert vanwege zijn successen en het lijkt of Julia wel een oogje op Robert heeft. Maar op de meest cruciale momenten tijdens de zeilreis worden Tim en Julia aan hun, zeg maar hét, lot overgelaten. En dit dankzij Robert…

Zwarte golven is een vlot geschreven verhaal dat zeer soepel leest. Omwille van de onderliggende dreigingen wil je continu verder lezen om te zien hoe het afloopt. En gaandeweg krijg je hoe langer hoe meer het idee dat de succesvolle Robert wel heel veel hiaten in zijn “verhalen” heeft.
Wie is eigenlijk Robert? Wat zijn zijn plannen? Waarom zijn er zoveel tegenstrijdigheden in zijn verhalen? En waarom vertrouwt Tim hem niet?

Zwarte golven is gebaseerd op een waargebeurd verhaal maar had voor mij nog iets meer uitgewerkt mogen zijn. De beschrijvingen van de omgeving en de zeebewoners zijn uitmuntend maar aan de karakterbeschrijvingen, voornamelijk die van Julia, en emoties mag er meer detail toegevoegd worden. Dit terzake vond ik het een heel fijn boek om te lezen.

Meer recensies van Ingridje