Meer sociale levensbeschrijving van een kundig kunstenaar

Inktvloei 01 november 2023
Altijd heimwee - Agnes van den Brandeler, een aristocrate in de kunst
Agnes van de Brandeler is een begaafd kunstenaar in mijn ogen. Ze heeft een sterk gevoel voor compositie en de kleuren zijn harmonisch gekozen. Dit boek is allereerst geschreven door Ileen Montijn, iemand die vooral interesse heeft voor het maatschappelijk leven van de gegoede stand, in dit geval een adellijke dame uit Den Haag. Als zij de vrouw opzoekt in dat kader komt ze bij verrassing terecht in een huis (over)vol met schilderijen en tekeningen. Voor haarzelf bleek gelukkig dat de dame nog veel kon vertellen over het leven in de Haagse hofkringen. De kunstenares had zich altijd verzet tegen dit leven met zijn vele conventies, maar is er niet in geslaagd ervan los te komen volgens de biografe. Voor mij is het jammer dat dit de uitgangspositie was voor het boek. Het geeft aan dat dit de aanzet is tot het boek. Veel interessanter is voor mij het kunstenaarschap dat voor alles gaat. De gezondheid van Agnes van den Brandeler is echter broos en daardoor heeft zij steeds weer zorg nodig.
Maatschappelijk heeft zij weinig met politiek. Zij woont onbedreigd in landen waar dictaturen heersen. Spanje en Griekenland kennen veel onderdrukking en verdriet, maar dat komt niet naar voren in deze biografie. Ook haar werk is apolitiek. Veel portretten, stillevens, landschappen. Ik vind het werk aansprekend en was erg benieuwd naar wat zij geleerd heeft.
Wat mij bij de portretkunst opvalt is met hoeveel liefde zij Didi (haar echtgenoot) in alledaagse omstandigheden heeft geportretteerd. De liefde voor de man spreekt uit elke streek van haar penseel.
Ik vind het jammer dat zij zoveel geschilderd heeft wat niet in dit boek te vinden is.
Ik vond het interessant om over deze vrouw te lezen. Dit boek is moeilijk verkrijgbaar, maar op de website van de stichting is dit boek te vinden als download of gewoon op de site te lezen.

Meer recensies van Inktvloei