Bijzonder en origineel

Irene 08 januari 2020
Meneer Lóng, de hoofdpersoon, werd geboren in het Jaar van de Draak. Zijn hele leven stond in het teken van draken, alles wat hij deed of maakte had te maken met draken. Hijzelf werd groter, maar zijn liefde voor draken ook. Hij voelde zich een draak in hart en nieren, al zag je dat niet altijd aan hem.
“Draken brengen geluk, dus hoe meer draken hoe beter.”

Hetgeen waarom dit prentenboek eruit springt zijn uiteraard de fantastische pentekeningen. Op de basisschool wordt iedereen geleerd om te tekenen met potlood en niet met pen, maar wat Annemarie van Haeringen hier heeft gedaan is heel bijzonder en origineel. Knap hoe ze met pen zoveel gelaagdheid aan kan brengen in tekeningen en een verhaal kan vertellen. Met name de pagina’s met nauwelijks wit komen goed over. Hier is over nagedacht.
Daarbij heeft het boek naar mijn idee ook een filosofisch tintje en is het goed bespreekbaar in klassen. Zou je meneer Lóng misschien ook geobsedeerd kunnen noemen of is dit normaal?

Meer recensies van Irene