Hendricks en Pekkanen zijn terug. En hoe!

Irene 25 juli 2019
Als visagiste Jessica Farris zich impulsief aanmeldt voor een psychologisch experiment van de mysterieuze dr. Shields, denkt ze dat ze alleen een paar vragen hoeft te beantwoorden en vervolgens haar geld zal krijgen. Dit blijkt niet zo te zijn. De vragen worden ongemakkelijk en uiteindelijk wordt ze steeds meer bij het onderzoek over moraliteit en ethiek betrokken. Ze krijgt opdrachten waarbij dr. Shields zegt wat ze aan moet en hoe ze zich moet gedragen. Het is voor Jessica steeds moeilijker om het verschil te zien tussen haar echte leven en het manipulatieve experiment. Wat is moreel gezien nog goed tijdens dit onderzoek? En wie kan ze nog vertrouwen?

Hendricks en Pekkanen zijn terug! En hoe! In het vorige boek De vrouw na mij wisten ze mij al op het verkeerde been te zetten, maar ook dit boek zit vol met onverwachte plotwendingen. De achterflap van het boek maakte het aantrekkelijk voor mij als lezer, maar de inhoud heeft mij op het puntje van mijn handdoek laten zitten op het strand.

Het boek heeft twee verhaallijnen: Jessica en dr. Shields. Beiden vertellen hetzelfde verhaal en soms ook dezelfde gebeurtenissen, maar vanuit een ander perspectief. De schrijfsters laten zien dat ze inzicht in de menselijke psyche hebben, maar alles is op een natuurlijke manier in het verhaal verwerkt waardoor deze informatie echt gegeven lijkt te worden door dr. Shields zelf. Daarbij is de verhaallijn van Jessica in de ik-vorm geschreven en is de verhaallijn van dr. Shields aan Jessica gericht waardoor je als het ware in haar hoofd kruipt.

De schrijfstijl van deze twee vrouwelijke auteurs is, net als in het vorige boek, erg vlot. Als lezer krijg je wel informatie, maar gering. Niet genoeg informatie om alles te begrijpen, hiervoor moet doorgelezen worden tot de laatste bladzijde. De auteurs zorgen door een goede spanningsopbouw en het geven van kleine stukjes informatie dat de aandacht niet verslapt. Als je het verhaal moet onderbreken voor een activiteit, zullen je gedachten al snel weer bij het verhaal zijn. Door deze elementen kan gezegd worden dat dit boek een pageturner en hele goede thriller is.

Gedurende het hele boek heb ik mij afgevraagd wie deze machtsstrijd zou winnen. Ieder persoon in dit verhaal heeft op een bepaalde manier macht en ook een eigen agenda. Wie is te vertrouwen en wie niet? Jessica is een persoon met wie je meeleeft, maar met dr. Shields had ik daar meer moeite mee. Haar personage is zo ontzettend goed neergezet dat ik bijna wraakgevoelens kreeg. Eerst voelde ik sympathie voor haar, maar dit sloeg om naar een misselijkmakend gevoel. Dat auteurs dit bij mij teweeg brengen, wil zeggen dat dit personage zeer goed uit de verf is gekomen.

Rest mij niets meer dan te zeggen dat dit boek een zeer goede thriller is en daarmee een aanrader voor iedere lezer (tenzij je echt niet van thrillers houdt).

Meer recensies van Irene