Complimenten voor hertaler, illustrator en uitgever!

Irene 21 oktober 2019
Van Frankenstein wist ik alleen dat het een klassieker was, maar verder had ik mij nog nooit verdiept in dit verhaal. Door deze mooie uitgave van Blossom Books wilde ik het boek graag lezen. Zonder verwachtingen stapte ik de wereld van Frankenstein binnen en ik vond het een goed verhaal. Het monster van Frankenstein wordt gezien als slecht, als demon, een naar wezen, maar eigenlijk is het ook iemand. Iemand met een kloppend hart en een geweten, maar niet ontstaan zoals wij als mensen ontstaan. Doordat het wezen ook zijn kant van het verhaal vertelde, kon ik zelfs een beetje sympathie voor hem opbrengen. De verschillende delen in het boek en de brieven zorgen voor voldoende afwisseling waardoor het verhaal op gang blijft. Daarbij hangt er een bepaalde sfeer in het boek die helemaal bij het verhaal hoort.

Ondanks dat het boek meer dan 200 jaar geleden geschreven is, bevat het boek nog steeds actuele thema’s. In het voorwoord beschrijft Postema dit: “Bovenal is het een verhaal over het verlangen naar liefde en geborgenheid, over het nemen van verantwoordelijkheid en over wat er kan gebeuren als je dat niet doet. Het is een boodschap die tweehonderd jaar na de eerste nog niets aan kracht heeft ingeboet: liefde brengt liefde voort, terwijl angst, afwijzing en haat een monster creëren.”

Dit boek is een hertaling van Maria Postema en de manier waarop ze dit heeft gedaan is fantastisch. Hoewel ik de vertalingen van Postema tot nu toe allemaal goed vond, vind ik dit echt een knap staaltje werk. In haar nawoord legt ze uit hoe ze te werk is gegaan en welke onderdelen uit welk verhaal komen (het verhaal kwam in 1918 voor het eerst uit en in 1931 kwam de verbeterde versie uit). Hoewel ik het origineel nooit gelezen heb, denk ik wel dat ze de keuzes goed heeft afgewogen waardoor een hele mooie gemoderniseerde versie van Frankenstein is ontstaan.

De vormgeving van het boek vind ik overigens ook erg mooi. Een prettig lettertype, fijn papier en formaat en een mooie opmaak. De mooie illustraties van Sophie Pluim, die perfect bij het verhaal passen, maken het geheel af. Erg mooi.
Complimenten voor hertaler, illustrator en uitgeverij Blossom Books.

Meer recensies van Irene