Spannend en vol avontuur voor jeugdige lezers

Iris Windmeijer 03 maart 2024
In dit derde deel van de Arwyn-serie reist Arwyn de winter tegemoet. Hij volgt het pad van de krijger naar Tir, maar hij belandt in het rijk van krijgsheer Ragnor, waar hij voor iemand anders wordt aangezien. Arwyn moet weer de gevaren overwinnen om op het pad van de krijger terug te komen.

Waar in de eerdere delen Het teken van de banneling en De schaduw van de dief Arwyn vrijwel constant in gezelschap reist, is dat bij Het pad van de krijger op het begin anders. Door alleen te reizen wordt het duidelijk hoeveel steun Arwyn had aan zijn vrienden en wat deze vriendschappen voor hem betekenen.

Maar ook in dit deel maakt Arwyn vrienden, zoals Feyla. Ondanks dat ze niet dezelfde taal lijken te spreken, ontstaat er een bondgenootschap tussen de karakters. Ook komt Arwyn weer oude vrienden tegen op onverwachte plekken. Dit is extra leuk voor de jeugdige lezers die al een aantal boeken meeleven met de avonturen van Arwyn.

Ook in Het pad van de krijger moet Arwyn verschillende gevaren overwinnen. Van een gevaarlijke zwarte beer tot de barre weersomstandigheden: het leest weer spannend weg en je wordt in het verhaal van Arwyn gezogen. Ook wanneer Arwyn ontvoerd wordt, wordt het verhaal weer spannend. Net als in de vorige delen weet Wilschut het verhaal spannend te houden zonder over de top te gaan, en met kleine twists te verrassen.

Naast gevaar van buitenaf worstelt Arwyn ook met zichzelf en sombere gedachten. Dit bestaat langs elkaar in Het pad van de krijger, waardoor het ook voor de jeugdige lezer duidelijk is dat zulke zaken naast elkaar kunnen bestaan.

Spannend, vol avontuur en met weer een grote rol voor vriendschappen is Het pad van de krijger een treffende afsluiting van de Arwyn-trilogie.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/het-pad-van-de-krijger-arwyn-3-arjan-wilschut/
Dit boek heb ik ontvangen van de auteur in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer