Feelgoodroman met diepgang.

Jacqueline 03 augustus 2023
De hoofdpersonen in dit boek zijn Sarah en Emma.

Sarah heeft jaren in de zorg gewerkt, maar haart hart ligt bij het bakken van koekjes en gebak. Ze wil dolgraag patissier worden. Ze solliciteert in de Theetuin en krijgt van Fleur, de eigenaresse, de kans om hier het vak te leren. Ze moet nog veel leren en als Fleur plotseling uitvalt moet ze het in haar eentje zien te runnen. Gelukkig springt Laura, de mede eigenaresse, bij en ze is zelfs bereid haar wat fijne kneepjes van het vak te leren. Ook krijgt ze hulp van Cas, de financiële man van de Theetuin.
Tussen Sarah en Cas ontwikkeld zicht een mooie liefdesrelatie, ondanks haar steeds weer opspelende onzekerheid.

Emma helpt noodlijdende bedrijven uit de brand, ze is investeerder. Dit vak heeft haar vader, met wie ze een moeizame relatie heeft, haar met de paplepel ingegeven. Ze heeft geen vaste woonplaats maar reist de hele wereld over. Door haar investering in het hotel van Koen verblijft ze regelmatig op Texel. Ze logeert dan in de B&B van Martha, de moeder van Sarah. De zakelijke contacten die ze heeft met Koen monden uiteindelijk uit in een liefdesrelatie.
Als ze een mail ontvangt van haar moeder, die haar als kind in de steek heeft gelaten, wil ze daar in eerste instantie niet op reageren. Uiteindelijk stemt ze toch in met een ontmoeting, die heel anders loopt dan ze verwacht.

De kleine theetuin brengt geluk is het derde deel in de Theetuin-serie. De eerste twee delen heb ik niet gelezen. Ondanks dat vond ik het een heerlijk boek om te lezen en heb ik niet het idee dat dat noodzakelijk is om het verhaal te begrijpen. Toch heeft dit boek me erg nieuwsgierig gemaakt naar de eerste twee delen, die ik zeker nog ga lezen.

Het boek is geschreven in een heerlijke schrijfstijl. Het is vanaf de eerste pagina tot het eind genieten. Door de levendige beschrijvingen van Texel waan je je helemaal op dit eiland en wordt je direct het verhaal ingezogen. Het is een echte feelgoodroman, maar ook serieuze onderwerpen worden niet geschuwd. Thema’s als jeugdtrauma’s, verdriet, eenzaamheid en verlies komen waarheidsgetrouw aan de orde. Ook is er een mooie balans met de thema’s, familiebanden, vriendschap, toekomstplannen en natuurlijk de liefde.

De hoofdpersonen, Sara en Emma, hebben beide een rugzakje en de problematiek die hieruit voortkomt wordt goed geïntegreerd in het verhaal en in hun personage. Ook de beschrijving van de andere personages is mooi neergezet waardoor je bijna een band met ze krijgt. Door deze serieuze problemen ook te bespreken krijgt het boek meer diepgang
Uiteindelijk overwint de liefde en dat hoort ook zo in een feelgood roman.

Hopelijk krijgt dit boek nog een vervolg in een vierde deel. Ik kijk er nu al reikhalzend naar uit.

Meer recensies van Jacqueline