Een indringend verhaal

Jacqueline 08 mei 2024
De vondeling van Veenhuizen, een indringend verhaal.

In deze historische roman, die begint in 1824, volgen we Karel en Neeltje die onafhankelijk van elkaar naar de kinderkolonie van Veenhuizen worden gestuurd, waar ze terecht kwamen in het 1e gesticht van de “Koloniën van Weldadigheid”. Het ligt in het verre Drenthe.

Karel groeit op, samen met zijn zus Lize in een liefdevol gezin in Amsterdam. Wanneer hun moeder komt te overlijden, stort de vader compleet in en belandt hij uiteindelijk in het “Dolhuis”, het krankzinnigengesticht. Als gevolg daarvan belanden broer en zus in een weeshuis.

Neeltje groeit al sinds haar babytijd op in een weeshuis. Zij is in dit boek een fictief persoon.

Dit op waarheid gebaseerde verhaal is onder andere gebaseerd op het boek dat Karel geschreven heeft over zijn ervaringen in de “Kolonie”. De personages Karel en Lize zijn gebaseerd op echte personen.

De Koloniën van Weldadigheid werden opgericht om minder bedeelden een uitweg te bieden uit armoe en werkloosheid. Naast de gezinnen die in kleine huizen woonden werden er wezen opgevangen met als doel hen, door hard werken, een beter bestaan in de toekomst te geven. De werkelijkheid was echter anders…

Het verhaal is geschreven vanuit 3 gezichtspunten; dat van Karel, dat van Neeltje en dat van Wouter Visser, de directeur van de Koloniën.

Veel uit de tijd waarin dit boek zich afspeelt kunnen wij ons nu niet meer voorstellen. De uitbuiting van de kinderen, de ondergeschiktheid van de vrouwen en de verheven positie van de man in alle lagen van de bevolking.

“De vondeling van Veenhuizen” van Patricia Snel heb ik met heel veel plezier gelezen. Ondanks de trieste situatie weet ze ook soms grappige gebeurtenissen te vertellen. Het geeft een goed inzicht in een stukje van de Vaderlandse geschiedenis. Het grote verschil tussen de arme en de rijke bevolking wordt heel erg duidelijk gemaakt, zowel in levensstijl, levensvisie en omgang met elkaar.
Het verhaal is vlot geschreven in een fijne, makkelijk leesbare schrijfstijl.
De emoties zijn geloofwaardig neergezet. Ik vind het een ontroerend verhaal dat je hart echt raakt.

Voor mij was dit de eerste kennismaking met deze schrijfster. Ik ga zeker nog meer van haar lezen.

Meer recensies van Jacqueline