Zeg maar Joe #Hebbanbuzz

Jacqueline 02 juni 2020
Voor de Hebbanbuzz mocht ik dit fantastische boek lezen. Wat heb ik van dit verhaal genoten. De schrijfstijl is makkelijk leesbaar en zeer boeiend. Ik kon bijna niet stoppen met lezen. Mijn verwachtingen over dit boek waren hoog gespannen. Jezus die terugkomt op aarde, het oeroude verhaal in een modern jasje en geplaatst in deze tijd.

Het verhaal start met een, plotseling invallende, complete duisternis op de hele aarde. De paniek die dat veroorzaakt is gemakkelijk voor te stellen.

Deze duisternis wordt beschreven in 3 verhaallijnen:
1. Op het schoolplein in Christchurch in Nieuw Zeeland, waar Sophie als lerares werkt verschijnt na de duisternis een, zonderling geklede vreemdeling. Als naar zijn naam wordt gevraag antwoord hij: “Jezus”. Een van de leerlingen komt uiteindelijk met het voorstel hem Joe te noemen. Sophie valt meteen als een blok voor deze knappe man.
2. 12 gerenommeerde wetenschappers die de wereld willen verbeteren onder leiding van Yung Zhang, zijn bij elkaar op het moment dat de duisternis invalt. Ook zij weten geen verklaring voor de plotselinge duisternis en gaan op zoek naar antwoorden
3. De grote wereldleiders die op het moment van duisternis alles in het werk stellen om de oorzaak ervan te achterhalen elkaar te beschuldigen en bespioneren om de eerste te zijn die de oorzaak vindt.

De eerste twee verhaallijnen komen al snel bij elkaar. Een van de leerlingen van Sophie is de zoon van Yung Zhang.

Joe blijft niet lang onopgemerkt met zijn knappe uiterlijk en charismatische uitstraling. Als hij een eerste ‘wonder’ verricht is de verspreiding over dit nieuws niet te stoppen. Nieuw Zeeland wordt overspoeld met mensen die een blik van hem willen opvangen en aandacht van het willen.

Joe ziet overal alleen maar goede van in en heeft geen idee dat er vanuit verschillende kanten jacht op hem wordt gemaakt. Hij is onder alle omstandigheden kalm en bedaard en maakt voor iedereen tijd.

Het verhaal geeft een hedendaags beeld van de onderlinge strijd tussen de diverse wereldleiders. Zij raken snel in paniek van de snelgroeiende populariteit van Joe en weten niet hoe ze hiermee om moeten gaan en bedenken allerlei manieren om hem uit de weg te ruimen.

Ook de verschillen tussen de geestelijk leiders van alle verschillende geloven komen duidelijk naar voren. In een bijeenkomst met Joe komen zij snel nader tot elkaar.

Om iedereen te woord te kunnen staan geeft Joe een televisie interview dat wereldwijd wordt uitgezonden. De rustige en open manier waarop hij zich presenteert en zijn volledige openheid maken grote indruk.

Samen met de 12 wetenschappers stelt Joe een plan op voor een wereld waarin alles eerlijk worden verdeeld onder alle mensen en waarin we beter met de natuur en zijn bronnen omgaan.

Ik beveel dit boek van harte aan, het biedt een sprankje hoop in deze onzekere dagen. Ontroering, spanning en soms zelfs hilariteit, het verhaal heeft het allemaal in zich.

Zoek ook eens op social media op: ZegmaarJoe – Call me Joe – The_Joe_Project en doe er je voordeel mee.

Samen op weg naar een betere wereld.

Meer recensies van Jacqueline