top

Jaimy Smeets 09 juni 2021 Auteur

Namens VrouwenThrillers las ik Het tango algoritme van Heleen van den Hoven. Deze recensie verscheen dan ook oorspronkelijk op VrouwenThrillers.nl Bedankt, ook aan De Crime Compagnie, voor het recensie-exemplaar.

Sinds Het Carpa complot in 2019 verscheen is Heleen van den Hoven niet meer weg te denken in de thrillerwereld. Ook haar boek De speelgoedman werd goed ontvangen en van Het tango algoritme druppelen de lovende recensies ook al binnen.
Schrijven deed ze al langer, vooral kinderboeken kwamen uit van haar hand en daarnaast helpt ze ook nog andere schrijvers met het publiceren van hun boek.
Een echte boekenliefhebber kunnen we haar dus zeker wel noemen en die liefde is ook terug te vinden in de boeken die zij schrijft.

Wiskundelerares Emmy leidt een teruggetrokken leven. Ze maakt geen gebruik van social media en heeft geen relatie. Wel houdt ze heel erg van dansen en maakt ze graag algoritmes. Mede dat laatste is er onderdeel van dat ze onder de radar leeft en liever nergens haar voetafdruk achterlaat.
Alleen is ze echter niet. Ze woont samen met Grace en haar zeventienjarige dochter Florence, al sinds Grace op veertienjarige leeftijd van haar zwanger werd.
Als Florence een profiel op een datingapp aanmaakt voor Emmy, wordt het pijnlijk duidelijk waarom ze altijd zo voorzichtig is geweest met social media.
Maar niet alleen dit zorgt voor een penibele situatie, ook Grace’s geheim neemt een drastische wending en Florence komt mede daardoor ook voor erg hete vuren te staan.

Het is gelijk opletten geblazen wanneer de verhaallijnen van de drie dames hun intrede doen. Toch is het niet moeilijk om ze uit elkaar te houden en is het vrij snel duidelijk met wie we te maken hebben. De personages zijn stuk voor stuk goed en diep uitgewerkt en hoewel we niet gelijk het achterste van hun tong te zien krijgen is een beeld van hen al snel gevormd.
Naast de verschillende personages die we allemaal tegelijk leren kennen gebeurt er ook direct heel veel in hun levens. Ze krijgen allemaal met problemen te maken waar ze elkaar – voorlopig – niet mee lastig willen vallen en die gelijk zorgen voor een zekere spanning en interessante verhaallijnen.
Er komen heel uiteenlopende thema’s aan bod, en vooral Emmy’s wiskundige kant is er een die voor een interessante kijk op het verhaal zorgt.
Een kleine plottwist zorgt er al vrij snel voor dat de psychologische thrillerliefhebber snel in het verhaal zal zitten en het in één ruk zal willen uitlezen. De spanning is dan ook van een onderhuidse variant die je het hele verhaal blijft voelen.

Het tango algoritme lijkt als titel al snel duidelijk, toch schuilt er meer achter, precies zoals het verhaal ook doet. Het is spannend, onvoorspelbaar en zenuwslopend interessant.

Meer recensies van Jaimy Smeets