top

Jaimy Smeets 13 januari 2021 Auteur
Namens Vrouwenthrillers las ik Mijn allerliefste zusje van Roz Nay. Deze recensie verscheen dan ook oorspronkelijk op Vrouwenthrillers.nl Bedankt, ook aan Xander uitgevers, voor het recensie-exemplaar.

Als Alexandra’s zus opeens aan de deur staat weet ze niet waar ze moet kijken. Ruth vertrok jaren geleden uit het ouderlijk huis en heeft met niemand contact gehouden. Moet ze blij zijn, dat haar zus weer in haar leven is of moet ze op haar hoede zijn? Ruth neemt het namelijk niet zo nauw met de waarheid volgens Alex en ze heeft daar bovenop totaal geen behoefte aan het oprakelen van het verleden.

Het is meteen duidelijk dat er iets broeit tussen de zussen, maar hun beleving van wat er is gebeurd verschilt nogal en het is duidelijk dat Nay de lezer een kant probeert te laten kiezen. Door middel van het verspringen van perspectief tussen Alex en Ruth krijg je een goede inkijk in hun verleden en komt de reden dat Ruth het ouderlijk huis ontvlucht is, langzaam boven. Ook de mensen in hun omgeving weten niet goed wie te geloven. Chase, Alex vriend, probeert zo neutraal mogelijk te blijven maar als Ruth toch dingen over het verleden naar boven haalt twijfelt hij aan de oprechtheid van beide zussen. Het psychologisch aspect is heel hoog in het verhaal wat maakt dat je ook als lezer blijft schuiven tussen de twee zussen. Wie spreekt er de waarheid en wat is er nu daadwerkelijk precies gebeurd, die namiddag in hun geboortedorpje Horizon?..

Mijn allerliefste zusje is een boek met veel vaart. De schrijfstijl is heel prettig en zorgt ervoor dat je gelijk in het verhaal zit. Ook het door blijven lezen wordt gestimuleerd door de verwarring die gecreëerd wordt. De personages blijven wat oppervlakkig, dit is nodig om mysterie in het verhaal te houden. Er wordt niet specifiek op hun uiterlijk of innerlijk ingegaan, wat ervoor zorgt dat je niet goed kunt inschatten wie de betrouwbare personages in het geheel zijn.

Mijn allerliefste zusje is vlot, meeslepend, mysterieus en mag zeker een psychologisch hoogstandje genoemd worden.

Meer recensies van Jaimy Smeets