Leuk om gelezen te hebben.

Jaimy Smeets 29 juni 2019 Auteur
Via vrouwenthrillers.nl mocht ik meedoen aan de leesclub Mama is hier van Mariette Zweers.
Bedankt daarvoor.

De eerste kennismaking met het boek is natuurlijk de kaft. Hierop is een vrouw te zien die wat twijfelachtig voor zich uit staart.
Waar kijkt ze heen?
Waar denkt ze aan?
Ik lees bewust geen achterflap zodat ik blanco in het verhaal kan stappen.

Het gaat over Olga, die met haar man en dochter een luxe leventje lijdt.
Haar man werkt in het bestuur van een ziekenhuis en Olga is huisvrouw.
Ze heeft niet veel om handen, aangezien haar man veel aan het werk is waar hij veel stress ervaart maar Olga niet in betrekt, en haar tienerdochter natuurlijk haar moeder ook niet meer constant nodig heeft.

De hoofdstukken zijn kort, wat voor mij altijd lekker doorleest.
Ook de zinnen zijn kort en daardoor lijkt het soms wat simpel geschreven, het doet me een beetje denken aan een young adult.
Hoewel ik vaak merk dat lange zinnen met veel details me van de wijs brengen, is deze schrijfstijl ook niet perse plezierig.

Maar we lezen lekker door en na een aantal hoofdstukken volgt mijn eerste “die zag ik niet aankomen”.
Yes, spanning! Kom maar door!
Al vlot zakt het verhaal weer een beetje in en ik ben dan ook wel blij als ik bij het tweede deel aankom waarin we een aantal maanden verder zijn.

Matthijs staat steeds meer onder druk op zijn werk en Olga besluit zich er toch mee te bemoeien.
Ze begint zich steeds vreemder te gedragen, ook gezien de eerdere gebeurtenissen rondom haar dochter.
Olga roept mij mixed-feelings op.
Het ene moment heb ik medelijden met haar, omdat iedereen op haar vit omtrent haar rare gedrag. Gedrag dat ik in sommige opzichten best kan begrijpen.
Het andere moment denk ik zelf ook: “doe eens normaal en rustig aan”.

Als er een dode valt gaat de spanning weer omhoog.
Wie heeft het gedaan en wat heeft het met Olga en Matthijs’ werk te maken.
Komt er duidelijkheid voor Olga’s gedrag?
Zijn er misschien dingen gaande waarover we (nog) niks hebben gelezen?
Ik heb vaak het idee dat we niet het hele verhaal horen, alsof er een tweede verhaallijn schuil gaat onder het verhaal wat ik lees.

Ook wordt er vaak ingehaakt op Olga’s verleden.
Er zijn dingen voorgevallen waardoor ze jong uit huis gegaan is en waardoor het gezin uit elkaar gevallen is.
Met haar zus is Olga best hecht, met haar broer helemaal niet. Als hij dan toch in het verhaal verschijnt, voel je de spanning.
Echter wordt deze verhaallijn niet verder uitgewerkt. Wat er in het verleden gebeurt is blijft gissen. Terwijl dat voor mijn idee misschien wel Olga’s gedrag kan verklaren en haar wat sympathieker zou kunnen maken.

Op het einde worden de meeste dingen echter wel duidelijk.
Het plot wordt uitgewerkt en beëindigd.
Dit zat helemaal niet in elkaar hoe ik dat gedacht had en dat vind ik persoonlijk altijd een pluspunt.
Er komen nog wat verassende wendingen en het verhaal sluit goed af.

Toch blijft het me knagen dat we eigenlijk min over alle personages weten. Zij blijven wat oppervlakkig zodat je met niemand echt een klik voelt.
Ze komen allemaal snobistisch en niet erg aardig over.
Had dit er anders uitgezien als we meer karaktertrekken geweten hadden?

Al met al was dit zeker geen slecht boek!
Er was spanning, vlot en makkelijk te lezen, een goed plot en een einde waarin alles samenkomt.

Meer recensies van Jaimy Smeets