Op naar deel 2

Jan Nagels 03 augustus 2020

Dankzij de fb groep Thrillers & more en uitgeverij Houtekiet mocht ik het boek Conscience De terugkeer, geschreven door Mark Cloostermans lezen voor de leesclub.
Ik kende deze schrijver niet.

Mark Cloostermans schreef 15 jaar lang literaire kritieken voor De Standaard en andere media. Hij schreef de gids The 500 hidden secrets of Barcelona. In 2017 volgde Spoiler, een boek over tv series en klassieke literaire werken. Conscience1, De terugkeer is zijn fictiedebuut.

Het boek speelt zich af in de herfst van 1869 in de buurt van Turnhout. Gerard Conscience, burgemeester van Turnhout, heeft te maken met een nieuwe bedreiging. Een smokkelbende heeft haar jachtterrein uitgebreid tot in de dorpskern van Turnhout. De inbraken gaan gepaard met onverwacht geweld.

De burgemeester roept zijn zoon terug uit Engeland, waar die criminologie studeerde. Dat wordt beweerd tenminste. De inwoners van Turnhout stellen zich vragen bij de jongeman, Henri Concsience, die rondwandelt, kijkt en zwijgt.

De terugkeer is het eerste deel in een reeks literaire misdaadromans, geïnspireerd  door het werk van Hendrik Conscience. Hendrik Conscience was een bekend Vlaams schrijver. Hij werkte zich door talent en ijver op tot een Vlaams volksschrijver. Er wordt van hem gezegd dat hij " de man was die zijn volk leerde lezen". Door middel van zijn "schilderende" teksten probeerde hij de mensen op te voeden en te onderwijzen. Hij was geboren op 3 december 1812 een overleden op 10 september 1883.

Gerard Conscience was echter een niet bestaande persoon evenals zijn zoon Henri. Het boek betreft meer een knipoog naar de beroemde schrijver Conscience.

Zowel de personen in het boek als de omgeving worden gedetailleerd beschreven. Echter zonder een moment van teveel uitweiding. Het boek is geschreven in hele mooie volzinnen. De schrijver schetst de armoede van die tijd en de personen die hierbij horen. Ze zijn ruw, opvliegend, gewelddadig, maar zijn aan de andere kant solidair met elkaar tegen de gevestigde orde.

De vaart in het boek is niet snel, meer beschrijvend. Je zou het boek een historische misdaadroman kunnen noemen. Zeker geen thriller, maar het is heel mooi zoals Mark Cloostermans je meeneemt om een kijkje te nemen in de 19 e eeuw, zonder de technische hulpmiddelen zoals die er nu zijn.

Omdat er op het eind een aantal vragen overblijven, zoals de mysteries rond Henri en Clara, wie is de dame op het schilderijtje, wat is de rol van de non Ludwina, kijk ik al uit naar het tweede deel van deze serie.

Ik geef het boek zeker 4 sterren.

Meer recensies van Jan Nagels