Jongensboek

Jan Nagels 19 februari 2024
Dankzij de uitgeverij Luitingh-Sijthoff heb ik het boek gelezen Jonathan, De Achterblijvers, geschreven door Inse Martin.

De auteur
Inse Martin is het pseudoniem van een voormalig AIVD medewerker. Hij zou jarenlange ervaring hebben in de internationale inlichtingenwereld. Hij baseert zich voor De Achterblijvers op echte gebeurtenissen. Jonathan is ook bekend van de succesvolle gelijknamige podcast. www.lsamsterdam.nl/Jonathan/

Het boek
Het boek ziet er vrij donker uit. Het suggereert in elk geval spanning.

Inhoud van het boek
Inlichtingenofficier Jonathan is bij de AIVD gedegradeerd tot kantoorwerk. In afwachting van intern onderzoek wordt zijn leidinggevende Liv, op non-actief gezet.
Via Liv, krijgt Jonathan informatie over een extremistische groep, die een aanslag lijkt voor te bereiden op Nederland. Hij ontdekt een link met de ondergrondse verzetsbeweging Stay Behind, die tijdens de Koude Oorlog geheime medewerkers inzette om het land te verdedigen, te saboteren. Zou het netwerk nog actief zijn en wat is dan precies zijn doel?
In een race tegen de klok moet Jonathan de aanslag zien te voorkomen.

Wat vond ik van het boek?
Het boek is makkelijk geschreven en daarom ook goed leesbaar. Het leest wel als een ongecompliceerd boek. Een klein beetje spannend. Net een ouderwets jongensboek.
Wat leuk was in dit boek de twee tijdlijnen. Het verleden van Stay Behind met Titus en het heden met Jonathan. Met Reina als verbindende schakel tussen de beide lijnen.
Ondanks dat de schrijver aangeeft dat het boek gebaseerd is op echte gebeurtenissen heb ik de gebeurtenissen in het boek als een beetje onwaarschijnlijk ervaren. Maar ik kan dat niet weten, want ik heb nooit bij de AIVD gewerkt.
Op een schaal van 5 sterren, zou ik dit boek 3 sterren geven.

Meer recensies van Jan Nagels